Möt SOS-Barnbyar på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg 24-27/9

Under bokmässan lanserar vi en bok tillsammans med Röda Korset, Lärarnas Riksförbund och Leopard Förlag: "Som en osynlig sten i mitt hjärta. Om hiv och aids i Sverige och världen". Vi deltar också i två seminarier tillsammans med Röda Korset och Lärarnas Rikförbund. Dessutom finns vi i Lärarnas Riksförbunds monter alla dagarna.

De två seminarier vi deltar i är följande: Som en osynlig sten i mitt hjärta 24/9 kl. 16.15-18.00 Lokal: K2 Hiv och aids är på stark frammarsch i världen. Även i Sverige ökar antalet hiv-positiva. Kan smittan stoppas? Kan aids botas? I år utkommer boken Som en osynlig sten i mitt hjärta - Om hiv och aids i Sverige och världen där svenska och internationella experter skriver om hur hiv och aids kan bekämpas. Hiv-positiva från 20 länder berättar om hur de blivit utstötta ur samhällsgemenskapen, men även om motståndskraft, livsgnista och vägran att ge upp. I seminariet medverkar Neo Chitombo, hiv-positiv kvinna från Botswana som går under namnet "Miss Stigma" för sin kamp mot stigmatisering, och Elaine Vocelka, USA, som smittades av sin man och som har skrivit en bok om livet som hiv-positiv. Övriga medverkande: Mona Sahlin, partiledare, Lars Olof Kallings, professor, Henning Mankell, författare, Andreas Lundstedt, artist, Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbunds ordförande, Bengt Westerberg, Röda Korsets ordförande, Michael Karlsson, SOS-Barnbyars ordförande, samt Donald Boström och Mats Ögren, författare/redaktörer. Moderator: Annika Hagström, journalist. Seminariet avslutas med en konsert av Alcazar. Arrangör: Röda Korset, Lärarnas Riksförbund, SOS-Barnbyar och Leopard förlag. Seminariekort erfordras. Läs mer om SOS-Barnbyars arbete mot hiv/aids här. ************************************************************* Vad händer med barnen i fattiga samhällen i södra Afrika som drabbas av hiv och aids, när föräldrarna dör och barnen och de gamla måste klara sig själva? Neo Chitombo från Botswana som själv är hiv-infekterad, Coenraad de Beer, chef för SOS-Barnbyars familjestärkande arbete i Sydafrika, berättar om hur de fattigaste människorna tagit det största ekonomiska och sociala ansvaret för barnen. Ett samtal om solidariteten i ett fattigt och hiv- och aidsdrabbat afrikanskt samhälle. Seminariet är en del i arbetet med boken Som en osynlig sten i mitt hjärta. Om hiv och aids i Sverige och världen. Barn, solidaritet och styrka 25/9 kl. 14.00-14.45 Lokal: J1 Arrangör: SOS-Barnbyar Medverkande: Neo Chitombo, Coenraad de Beer Moderator: Marika Griesel Seminariekort erfordras. Välkommen att besöka oss i Lärarnas Riksförbunds monter eller på www.sos-barnbyar.se