Nytt magasin om CSR som ökar lönsamhet och som gör skillnad

Allt fler företag inser vikten av ett aktivt CSR-arbete, både för att stärka varumärket och för att vara med och göra skillnad för utsatta människor. Nu ger SOS Barnbyar ut ett magasin för att inspirera än fler företag att satsa på socialt ansvarstagande.

”Det svenska näringslivet är fullt av kraft och vilja att göra skillnad. Tillsammans kan vi förhindra att 22 000 barn under fem års ålder dör varje dag. Låt oss berätta om en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra”, säger generalsekreterare Anna Ryott i det upprop som inleder till SOS Business Mag.

Magasinet innehåller goda exempel, fakta och tips om verkningsfullt CSR-arbete. Men också berättelser om barnen bakom statistiken; de 1,2 miljoner barn som varje år utsätts för trafficking, 159 miljoner som tvingas till barnarbete, 17, 5 miljoner som förlorat sina föräldrar i aids.

Ur innehållet i bifogade SOS Business Mag.

• Engagemang skapar stolthet. Apotekets varumärkesdirektör om lyckat samarbete med SOS Barnbyar
  • Att skapa delat värde. CSV, Creating Shared Value, ett nytt begrepp som har etablerats av Harvard-professorn Michael Porter.
  • Maxade affärer. Hamburgerkedjan Max vill vara bäst i branschen men inte utan att samtidigt göra sitt bästa för planeten.
  • Filantropin på frammarsch. Den amerikanska donationskulturen med Bill Och Melinda Gates i spetsen sprider sig till Sverige.
  • Mark Boutros, PR-konsulten som hjälper företag att rädda världen.
  • SOS Barnbyars företagspartners har ordet.

För ytterligare information:

Ann-Christine Berg, pressekreterare, tel: 0734 44-25 53, ann-christine.berg@sos-barnbyar.se