• SOS Barnbyar/

Nytt pedagogiskt material och kända profiler ska få skolorna att springa för barn i Centralafrikanska republiken

Nu är det dags för skolorna att anmäla sig till årets största motionsfest för barn och ungdomar, Skoljoggen. I år introduceras ett pedagogiskt material som binder samman ämnen som samhällskunskap och geo.grafi med Skoljoggen. Idrottarna Björn Ferry och Heidi Andersson och hälsoprofilen Blossom Tainton engagerar sig i Skoljoggen. Och Afro-Dite lanserar motionsfestens officiella låt.

-         Skoljoggen lär barnen att de kan påverka sina liv genom att röra på sig och på så sätt förbättra sin hälsa, säger Stefan Karlsson, hälsa- och idrottslärare på Ålstensskolan som varit med i Skoljoggen över 20 år. Skoljoggen visar också barnen att det går att påverka världen om vi är många som bestämmer oss för att göra något tillsammans.

-         Det känns bra att också kunna lyfta in Skoljoggen i klassrummet, säger Linn Persson, klasslärare på Storkyrkoskolan som arrangerar motionsfesten för första gången. Skolmaterialet kan ge barnen kunskap om en annan del av världen och utveckla deras förståelse för andra barns levnadsvillkor. Materialet går att använda både i SO- ämnena och i svenskan, men också kring vår skolas värdegrundsarbete.

Skoljoggen syftar inte bara till att sätta Sveriges barn i rörelse utan ska också samla in pengar till SOS Barnbyar och barnbyn Bouar i Centralafrikanska republiken. Skolorna får i dagarna nytt pedagogiskt material med övningar som förenar ämnen som samhällskunskap och geografi med idrott och hälsa. Se skolmaterialet och filmer här >>>

Björn Ferry och Heidi Andersson är Skolidrottsförbundets ambassadörer för Skoljoggen. Läs mer på www.skolidrott.se En annan känd profil som engagerar sig är Blossom Tainton som blir SOS Barnbyars ambassadör för Skoljoggen. Hon har tagit fram en tipslista för lärare och föräldrar som vill uppmuntra barn att röra på sig och värma upp inför motionsfesten. Se bilaga.

Ett idrottsevenemang av rang har en egen officiell låt, så även Skoljoggen; popgruppen Afro-Dite har spelat in en remake av den gamla hitten Keep on Jogging.

Skoljoggen, som arrangeras av Skolidrottsförbundet, drar igång den 12 september och redan nu kan skolorna anmäla sig här >>>

Bilagor: Pressbilder på Blossom, Blossoms tipslista, Tips för skolor som vill arrangera Skoljoggen och ljudfil med Keep on Jogging.

För mer information, kontakta gärna

Pär Ånell, generalsekreterare Skolidrottsförbundet, tel: 08-699 65 01

par.anell@skolidrott.se

Elisabet Stahlenius, kommunikationschef SOS Barnbyar, tel: 070-495 55 92

elisabet.stahlenius@sos-barnbyar.se

Skoljoggen arrangeras varje höst av Skolidrottsförbundet i en stor del av Sveriges skolor. Förra året deltog 480 000 elever. I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in bland elever, skolpersonal och föräldrar till förmånstagare och Skolidrottsförbundet. Åren 2012-2016 är SOS Barnbyar förmånstagare.