SOS Barnbyar stannar och bidrar till återuppbyggnad av Haiti

SOS Barnbyar har funnits på Haiti i över 30 år. Året som gått efter jordbävningen har inneburit akuta insatser som gett tusentals drabbade barn skydd, mat, vård och skolgång. Nu satsar organisationen på att bli en aktiv part för att återuppbygga skolsystemet och ge barn som förlorat sina föräldrar ett nytt hem. En ny barnby och tio nya skolor finns i planerna.

SOS Barnbyar har under året försett cirka 24 000 barn med mat, vård och psykologiskt stöd. Barnbyarna har gett mångdubbla antalet barn ett nytt hem. Organisationens sociala centra har expanderat för att förse barnfamiljer med mat. SOS-skolan har fördubblat sin kapacitet och undervisar över 900 barn i två skift. Detta med hjälp av anställd personal och ideella krafter.

-  Vårt främsta mål har varit att skydda barnen och hjälpa dem till en så normal vardag som möjligt, säger Anna Ryott. Det har varit möjligt tack vare alla generösa och omtänksamma privatpersoner och företag. Nu kan vi också börja bidra till mer långsiktiga lösningar för Haitis barn.

SOS Barnbyars insamling till stöd för jordbävningsdrabbade Haiti resulterade i cirka 52 miljoner USD, varav 18,2 Mkr från svenska givare. Pengar som bidragit till akuta insatser men som också lägger grunden för permanenta projekt i samarbete med myndigheterna. Planerna är att utveckla stöd till utsatta familjer för att förhindra att barn överges och att ge så många föräldralösa barn som möjligt ett nytt hem. Tio skolor är tänkta att byggas och drivas av SOS Barnbyar under en sjuårsperiod för att därefter tas över av myndigheterna. SOS Barnbyar erbjuder också utbildning av lärare.

-  Det är nu hög tid för långsiktiga lösningar så att barnen kan känna sig trygga och återfå en framtidstro, säger Anna Ryott. SOS Barnbyar finns på plats bland annat för att stärka familjernas möjligheter att tillgodose sina barns behov i återuppbyggnaden av Haiti.

Läs historier och se filmer från Haiti på webben >>>>>, bl a om

• Treårige Samuel som försvann i kaoset som nu återförenats med sin pappa efter sex månader.
  • Ett år som förändrat SOS barnbymamman Francoise’ s liv.
  • Hur SOS Barnbyar bidrar till en viktig del av Haitis återuppbyggnad – utbildning.

För ytterligare information:

Ann-Christine Berg, pressekreterare, SOS Barnbyar

Tel: 08-545 832 09, mob: 0734 44-25 53, ann-christine.berg@sos-barnbyar.se

Presskontakter, SOS Barnbyar på Haiti:

Georg Willeit. Tel. +43-699/19105777, georg.willeit@sos-kd.org

Sophie Preisch. Tel. +509-3450 2632, sophie.preisch@sos-haiti.org

I över 60 år har SOS Barnbyar gett barn som har blivit föräldralösa eller övergivna ett nytt hem i 500 barnbyar runt om i världen. Idag arbetar vi också med familjestärkande och förebyggande stöd till utsatta familjer så att barn inte ska bli överges på grund av sjukdom, fattigdom eller andra orsaker. Exempel på familjestärkande insatser är utbildning, sjukvård eller mikrolån, stöd att starta egen näringsverksamhet eller jordbruk.