SOS-Barnbyar Sverige genomför omorganisation i ledningen

Elisabet Andersson kommer att ta ett utökat internationellt ansvar och lämnar därmed sin post som generalsekreterare för SOS-Barnbyar Sverige. Det nya uppdraget börjar gälla från och med den 1 november. Rekryteringen av en efterträdare till den svenska verksamheten är påbörjad.

- SOS-Barnbyar Sverige har utvecklats mycket positivt de senaste åren och har tagit ett allt större ansvar inom den internationella organisationen. Det är därför naturligt att Elisabet Andersson fokuserar mer på de projekt som är av internationell karaktär och som har stor betydelse för utvecklingen av hela verksamheten, säger Michael Karlsson, ordförande i SOS-Barnbyar Sverige. Medlemsföreningen SOS-Barnbyar Sverige är en del av den internationella paraplyorganisationen SOS-Kinderdorf International, som har huvudkontor i Innsbruck, Österrike. År 2008 samlade SOS-Barnbyar Sverige in 209 miljoner kronor. Kontoret i Stockholm startades år 1972 och har idag 23 anställda. Internationellt har organisationen hjälpt utsatta barn i 60 år och varje dag når hjälpinsatserna över en miljon människor. _______________________________ För mer information kontakta: Michael Karlsson Ordförande SOS-Barnbyar Sverige 0709 - 777 222 _______________________________