SOS-Barnbyars vårkampanj: starkt - och kort - budskap

SOS-Barnbyar genomför under två veckor i mars en kampanj för att rekrytera fler faddrar. Kampanjen innehåller två olika reklamfilmer, ny radioreklam, banners, printannonser i Dagens Industri, värvningsmail och värvningsfolder för utdelning på stan.

Den ena filmen handlar om en föräldralös flicka som bor i en kåkstad och hur hennes liv förändras när hon kommer till en barnby. Filmen har producerats i Sydafrika och har sänts på TV sedan en tid tillbaka. Den nya filmens och radioreklamens budskap – som lanseras den här veckan - är väldigt kort och filmen finns i tre versioner, 10, 15 och 30 sekunder. Filmerna kommer att gå i kanalerna TV4, TV4+, TV400, TV4 Sport, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Comedy och TV4 Science Fiction. Radioreklamen går i MTG Radios och SBS alla kanaler. Filmerna och radiofilerna finns att här:
filmen: http://www.youtube.com/watch?v=kKQiDSNpqQE
radiospoten: http://www.sos-barnbyar.se/nyheter-och-pressrum/bilder-reklam/Reklammaterial/Documents/SOS%20Du%20%C3%A4r%20svaret%2030%20sek.mp3
Samtidigt går vi ut i printannonser i affärspress för att nå beslutsfattare i företag:

SOS-Barnbyar fokuserar alltmer på reklam på webben och har också tagit fram nya banners som går på ett hundratal sajter de närmaste veckorna. Våra banners finns här:

- Vi har tillsammans med Trackster tagit fram en kampanj med ett starkt budskap som vi tror att våra målgrupper barnfamiljer och kvinnor 55+ relaterar starkt till, säger Pia Beijer, marknadschef på SOS-Barnbyar.

- Utmaningen var för oss att hitta ett koncept som tar SOS-Barnbyars verksamhet, som ju bedrivs i hela världen, närmare den svenska vardagen, för att på så sätt nå fram till målgruppen och framförallt beröra den. säger Cia Jonsson, projektledare på Trackster.

Arbetet med SOS-Barnbyar har också resulterat i flera reklampriser det senaste året bl.a. en 50wattare, brons i Guldnyckeln och publikens pris i Bonniers tävling ”Nya uppslag”.

Arbetsgrupp på Trackster:
Projektledare - Cia Jonsson, AD - Kristina Larsson och Anders Lidell, Copy - Felicia Antonsson och Björn Colliander, Produktionsledare - Frida Hemstad, Original - Jens Carlander och Lotta Karis
TV produktion: Social Club
Radio produktion: Krut
Mediebyrå: Starcom, Joakim Reuszner

SOS-Barnbyar: Fredrik Söderblom och Catharina Nordström

Pia Beijer
Marknadschef SOS-Barnbyar
070 - 612 7113

Cia Jonsson
Projektledare Trackster

Mer information om SOS-Barnbyars verksamhet finns här: