Sveriges skolbarn springer för Astrid Lindgrens barnby

I morgon är det dags för årets Skoljoggen. Då är målet att närmare en halv miljon skolungdomar springer fem varv runt jorden för sin egen hälsa och för barnen i Astrid Lindgrens barnby i Bouar i Centralafrikanska republiken.

Skoljoggen, som arrangeras av Skolidrottsförbundet, firar i år 30-årsjubileum. Totalt har det under åren varit sex miljoner deltagare sedan starten. Målet, nu som då, är att alla ska röra på sig efter sina egna förutsättningar och få en rolig dag tillsammans. Imorgon, den 12 september, går startskottet för årets närmare 500 000 deltagare från över 2 200 skolor över hela landet.

- Vi har under 30 år bidragit till miljoner svenska barns bättre hälsa. Sedan 1994, då Springslanten tillkom, har vi också kunnat hjälpa andra barn, säger Pär Ånell, generalsekreterare Skolidrottsförbundet.

Alla som deltar gör nämligen inte bara en insats för sin egen hälsa, utan också för barn som har haft en tuff start i livet. Överskottet av årets Springslant går till SOS Barnbyar och Astrid Lindgrens barnby i Bouar i Centralafrikanska republiken.

- Att springa för välgörenhet är en växande trend. Skoljoggen ligger helt rätt i tiden. Det känns viktigt och kul att alla våra barn och alla våra lärare kan engagera sig i Skoljoggen – från att tillsammans diskutera värdegrundsfrågor i klassrummet till själva löpstunden, säger Natalie Kaijser, från Storkyrkoskolan, en av de deltagande skolorna.

skoljoggen.nu finns mer information om Skoljoggen, Skoljoggens officiella låt, Keep on Jogging med popgruppen Afro-Dite, för gratis nerladdning samt uppvärmningshjälp med Skoljoggen-ambassadören Blossom Tainton, filmen om Bouar och skolmaterial att använda inne i klassrummet.
För mer information om Skolidrottsförbundet, se www.skolidrott.se.

För mer information, kontakta gärna
Joanna Bong Lindström, informationskonsulent Skolidrottsförbundet, tel: 08-699 65 09
joanna.lindstrom@skolidrott.se

Pär Ånell, generalsekreterare Skolidrottsförbundet, tel: 08-699 65 01
par.anell@skolidrott.se

Elisabet Stahlenius, kommunikationschef SOS Barnbyar, tel: 070-495 55 92
elisabet.stahlenius@sos-barnbyar.se

Skoljoggen arrangeras varje höst av Skolidrottsförbundet i en stor del av Sveriges skolor. Förra året deltog 490 000 elever. I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in bland elever, skolpersonal och föräldrar till en förmånstagare och Skolidrottsförbundet. Åren 2012-2016 är SOS Barnbyar förmånstagare.