SOS Hinaus - ett starkare vägassistansnätverk för den finska marknaden

SOS International blir en större aktör på den finska marknaden för bärgning och vägassistans. Det nya bolaget är resultatet av SOS Internationals förvärv av Assistance Finland Oy, som har ett rikstäckande nätverk för bärgning och vägassistans. Bilister och yrkesförare kommer nu att kunna dra nytta av SOS Hinaus unika och omfattande tjänsteutbud.

SOS International ägs av 16 nordiska försäkringsbolag och är den ledande assistansorganisationen i Norden. SOS International är en professionell outsourcingpartner som värnar sina kunders intressen. Assistance Finland Oy tillhandahåller lösningar för försäkringsbolag men även rikstäckande bärgning och vägassistans i Finland. Den nya bolagsstrukturen kommer såväl privat- som företagskunder till godo.

Kundernas behov ligger bakom förändringarna

Enligt kundundersökningar gjorda i Finland vill många ha en totalleverantör som kan erbjuda helhetslösningar. Detta var den främsta anledningen till att SOS International valde att stärka sitt fokus på bärgnings- och vägassistanssektorn. Det är kundernas behov och krav som avgör om liknande trender kommer att spilla över på de andra nordiska länderna i framtiden.

– Sammanslagningen är ett resultat av våra kunders krav och trenderna på marknaden, säger Anders Söderberg, VD för SOS International. Vi ska fortsätta att vara en pålitlig och neutral partner som erbjuder lösningar för våra kunder. Vi äger inte bärgningsfordon och annan utrustning och säljer inte heller medlemskap eller försäkringsliknande produkter, säger han och tillägger att SOS Internationals kunder kommer att kunna välja önskad bärgnings- och vägassistansaktör i framtiden.

Nya lösningar och möjligheter

SOS International har mer än 50 års erfarenhet av att tillhandahålla personlig assistans till människor i Norden och övriga världen. Organisationens djupa kompetens kommer också att användas inom bärgnings- och vägassistanssektorn i Finland. Bildandet av SOS Hinaus innebär många nya möjligheter, eftersom bärgning och vägassistans nu även kommer att marknadsföras direkt mot enskilda bilister.

– Detta är första gången som SOS International satsar på konsumenttjänster och vår ambition är att utveckla marknaden på ett helt nytt sätt utifrån nya paradigm, säger Söderberg. Målet är att SOS Hinaus ska vara en känd aktör för alla finska vägtrafikanter.

Det nya upplägget ger effektivare arbetsprocesser och de resurser som frigörs kommer att användas i framtida utvecklingsarbete. Avgörande för verksamhetsdriften är integrerade IT-system som hjälper SOS International att komma närmare sina slutanvändare. Man kommer även att ta fram nya tekniska lösningar som gör nätverket smidigare med gynnsamma ekonomiska effekter för kunden som följd. Dessa bildar grunden för en modern kundtjänst i realtid.

Större marknad för bärgnings- och vägassistansaktörer inom nätverket

Över 40 företag ingår i SOS Hinaus nätverk i Finland. Lokala företag får nu tillgång till den växande internationella marknaden för bärgnings- och vägassistanstjänster. Sten-Eric Sjöberg, vd för Hinaus Sjöberg Oy, med Helsingfors som verksamhetsområde, ser positivt på de nya möjligheterna.

– Jag tror att det nya tjänsteupplägget och bättre resurser för utveckling och marknadsföring av verksamheten kommer att attrahera fler kunder till det nya bolaget, något som gynnar alla bolag i nätverket.

Markku Reinikainen, som ansvarar för kundkontakt och nätverk, säger att bolagen i nätverket välkomnar de nya lösningar som erbjuds.

– Både stora och små bärgningsföretag är positivt inställda till förändringen och ser fram emot att tillsammans med SOS International skapa ett starkare varumärke, säger han. Företag i nätverket kommer att få möjligheter som de inte haft om de bara verkat som lokala aktörer.

Bärgnings- och vägassistansföretagen utgör grundbulten i nätverket. Den nya organisationen ansvarar för att bolagen får den utbildning som krävs för att kunna arbeta säkert. Dessutom måste man kunna möta framtidens utmaningar med en allt bredare fordonspark som behöver vägassistans. De nya el- och hybridbilar som trafikerar vägarna idag kan nämnas som exempel.

Ny bolagsprofil för bärgnings- och väggassistansnätverket

Bärgnings- och vägassistansnätverket har fått en ny bolagsprofil i samband med bildandet av SOS Hinaus. Fordonslogotypen och arbetsklädernas färgsättning påminner om SOS Internationals och man har tagit hänsyn till de särskilda krav som är förenade med arbete vid vägar.

Bärgningsbilarna kommer med sina nya färger att synas på vägarna i sommar när de undsätter bilister och forslar bort fordon.

Anders Söderberg
VD, SOS International AB
Mobil: +46 708 750 477

SOS International AB
Kottbygatan 7, 3 tr

Snabbfakta

SOS International grundades 1961. Det är den största assistansorganisationen i Norden med verksamhet i Danmark, Sverige, Norge och Finland. Därtill kommer 20 lokala servicekontor runt om i världen. SOS International ägs av 16 nordiska försäkringsbolag, däribland de största i branschen. Bolagets omsättning uppgick under 2010 till 230 miljoner euro. SOS International har 730 anställda och mer än 800 läkare, sjuksköterskor och psykologer i sitt partnernätverk. Medarbetarna behärskar tillsammans ett 30-tal språk och representerar olika länder. SOS International verkar lokalt och internationellt och erbjuder ett brett tjänstespektrum i form av assistans för människor och utrustning före, under och efter resan, samt sjuk- och hälsovårdsassistans, krisberedskap, spårning, medicinsk beredskap och hemassistans. SOS International har fem gånger utsetts till världens bästa assistansorganisation av International Travel Insurance Journal.