SOS International a/s köper upp NLA Global Medical Support AS i Norge

SOS International a/s köper upp NLA Global Medical Support AS i Norge

SOS International a/s, Nordens ledande assistansorganisation, har underskrivit ett köpeavtal om att överta 100% av aktierna i Global Medical Support AS från NLA Holding AS
pr. 1 november 2008.

”GMS är intressanta för att de besitter stora medicinska kompetenser inom flygmedicin och internationella ambulansflygningar – något som för SOS är essentiellt att kunna leverera till våra kunder”, säger SOS adm.direktör Bo Uggerhøj. ”Härtill kommer deras kompetens och erfarenheter med akut medicin, läkarvaktberedskap och evakuering för off-shore industrin, vilket är ett nytt företagsområde för SOS. Vi förväntar att se synergier och utveckling inom många områden, inte minst i organisationens funktionsområden, som tex. vår 24/7 bemanning, våra medicinska och tekniska nätverk samt vårt IT-system”.

”Serviceorganisationer som SOS och GMS är i hög grad beroende av medarbetarnas omfattande kompetenser, då vi är kunskapsverksamheter”, tillägger Bo Uggerhøj. ”Just våra medarbetare i både GMS och SOS är de största faktorerna i de omfattande tillväxtambitioner SOS har för de kommande åren”.

Nordisk konsolidering är blott en del av SOS strategi med föremålet att komma närmre kunderna och att kunna förmedla en ännu bättre service. Denna strategi har de senaste två åren medfört uppköp och etableringar i Sverige och Finland och nu även i Norge.

Transaktionen förutsätter de norska konkurrensmyndigheternas godkännande.
________________________________________________________________________

SOS International a/s är Nordens ledande assistansorganisation. SOS har sedan 1961 förmedlat service och assistans på vägarna av majoriteten av nordiska försäkringsbolag och ägs av de 24 ledande nordiska försäkringsbolagen. Organisationens mer än 550 medarbetare representerar 19 nationaliteter, som tillsammans behärskar över 30 olika språk. SOS har domicil i Köpenhamn med dotterbolag i Sverige och Finland samt 26 lokala representanter över hela världen. SOS International erbjuder utöver assistans olika produkter och service inom spårning/övervakning, health care och crisis management. Mer information finns på www.sos.eu.

Global Medical Support A/S (GMS) primära företagsområde är planläggning, koordinering och genomförelse av internationella ambulansflygningar, samt global medicinsk rådgivning, beredskap och assistans. Uppdragsgivarna är internationella alarmcentraler, off-shore verksamheter, offentlig förvaltning, Stiftelsen Norsk Luftambulans och bedrifter. Verksamheten har 41 anställda och omsatte 92 miljoner NOK 2007.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Adm. direktör Bo Uggerhøj, SOS International (bou@sos.dk), mobil +45 20 16 58 50
Vicedirektör Lizette Kjellerup, SOS International (lkj@sos.dk), mobil +45 51 57 11 42
Kommunikation & Marketingchef Helle Dräger Sandahl, SOS International (hed@sos.dk)
mobil +45 30 62 23 69