Viktigt med rätt försäkring inför utlandsresan

7 april 2011

I TV-programmet ”SOS International” på TV3 kan tittarna följa skandinaver som råkat ut för sjukdom eller olycka i utlandet och hur de får hjälp av SOS International att ta sig hem igen. Händelserna i programmet är bra exempel på hur viktigt det är att vara rätt försäkrad vid utlandsresan.

− I samband med att programmet visats på TV3 har vi märkt att många som planerar sin utlandsresa har funderingar kring sitt försäkringsskydd och vad som gäller om man råkar ut för en olycka i utlandet, säger Jan Sander, Executive Vice President, SOS International a/s.

Utrikesdepartementet rekommenderar alla svenskar som planerar en utlandsvistelse att innan resan teckna en reseförsäkring eller hemförsäkring med reseskydd. Detta eftersom man inte har samma rätt till sjukvård i utlandet som man har i sitt hemland. Om det skulle uppstå ett behov av hemtransport med ambulansflyg från till exempel Spanien till Norden kostar detta mellan
175 000 och 400 000 kronor vilket är en kostnad man själv måste stå för om man inte är försäkrad. SOS International möter varje vecka skandinaver som råkat ut för olyckor men som saknar försäkring, vilket kan bli ett stort problem om olyckan är framme.

− Det är upp till varje enskild individ att ta ansvar för att man har en försäkring som ger ett fullgott skydd vid olycksfall utomlands. Vi jobbar i vår tur på uppdrag av försäkringsbolagen med att ge bästa möjliga service till deras kunder, säger Jan Sander.

SOS International jobbar på uppdrag av försäkringsbolagen eller andra företag som slutit avtal med organisationen. Från larmcentraler i Sverige, Danmark, Norge och Finland ger företaget personlig assistans till olycksdrabbade skandinaver runtom i världen. Ett bra tips inför nästa utlandsresa är därför att kontrollera vilket skydd man har i sin försäkring. Om försäkringen innebär tillgång till SOS Internationals tjänster kan det vara bra att ha telefonnumret +45 70 10 50 50 till larmcentralen tillgängligt. I annat fall kan svenska ambassaden eller konsulatet i landet ofta hjälpa till med kontakt med larmcentralen.

För ytterligare information, kontakta:
Trude Berg Søntvedt, Group Marketing & Communication Mgr, SOS International a/s
Telefon:  +47 22 96 50 57

SOS International är Nordens ledande assistansorganisation. Från våra larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland tillhandahåller vi akut personlig assistans över hela världen. Dygnet runt. Veckans alla dagar. Året om. SOS International har ett brett utbud av lösningar inom person- och egendomsassistans före, under och efter resan samt inom sjuk- och hälsovård, krishantering, spårning, globalt medicinskt stöd och hemassistans. Varje år hanterar SOS International ca 400 000 nationella och internationella skadeärenden. Läs mer på: www.sos.dk/sv/

Fakta om kostnader vid sjuktransport och fördelar med reseförsäkring

Att bli sjuk i utlandet kan bli dyrt. Kostnaderna beror på var man befinner sig och hur allvarlig sjukdomen eller skadan är.

Sjuk i Europa (inom EU)

Utan reseförsäkring:

• Utan reseförsäkring blir EU-medborgare inlagda på offentligt sjukhus och deras kostnader täcks av den offentliga sjukvården i hemlandet. Vanligtvis håller den offentliga sjukvården god standard men kan vara sämre i vissa delar av Sydeuropa.
  • Språket kan vara ett problem.
  • Man får inte hjälp med transport till hemlandet.
    • Kostnader i samband med hemtransport är avhängigt transportsätt.
      • Kostnadsexempel för ambulansflyg från Spanien till Norden: Gran Canaria – Umeå 400 000 kronor,  Alicante – Stockholm 175 000 kronor.
      • Bår på reguljärflyg kostar cirka sex gånger så mycket som ordinarie enkelbiljett + tillägg för lön till läkare eller sjuksköterska i minst två dygn + hotell och andra reseutgifter.

Sjuk utanför EU. Asien, USA och Sydamerika

Utan reseförsäkring:

• Man måste täcka alla sjukhuskostnader själv. Kostnaden beror på vilken behandlingsnivå som krävs. Exempelvis USA är ett dyrt land avseende sjukvård och kostnaderna kan snabbt bli höga.
  • I vissa länder kan man uppleva att man inte får korrekt behandling om man inte betalar i förväg.
  • Man måste själv stå för alla kostnader vid hemtransport.
    • Ambulansflyg från Thailand kostar cirka 900 000 – 1 000 000 kronor.
      • Alternativt kostar specialtransport med reguljärflyg Bangkok – Frankfurt drygt 500 000 kronor och ambulansflyg Frankfurt – Stockholm cirka 115 000 kronor.
      • Bår på reguljärflyg kostar cirka 210 000 kronor inklusive utgifter för assistanspersonal.

Med reseförsäkring:

• Man blir inlagd på privatsjukhus (oftast bättre språkkunskaper).
  • Man har ett försäkringsbolag som täcker sjukhus- och läkarkostnader.
  • Man har ett försäkringsbolag som täcker kostnader för hemtransport om så krävs.

Taggar: