ARTO SUOKAS HAR UTSETTS TILL GRUVDIREKTÖR FÖR SILVERGRUVAN

Arto Suokas börjar sitt nya arbete i Sotkamo Silver i mitten av juli 2017

Arto har en bred kompetens och lång erfarenhet från dagbrotts- och underjordsbrytning och produktion samt från utveckling, projektledning och konstruktion av gruvor. Som gruvdirektör kommer han att ta över ansvaret att utveckla gruvorganisationen och byggandet av Silvergruvan fram till produktionsstadiet, i nära samarbete med ledningen för Sotkamo Silver.

Han har arbetat framgångsrikt i mer än 30 år med metallbrytning på flera kontinenter. Hans uppdrag har inkluderat gruvplanering, byggandet och drift av både underjords- och dagbrottsgruvor. Han har också stor erfarenhet av att utveckla gruvsäkerhetsförfaranden.

Arto har varit projektledare eller teammedlem i ett flertal gruvprojekt, bland annat utvecklingen och produktionsstarten av Talvivaara dagbrottsgruva. Hans främsta projekten i utlandet har varit gruvstarten av den underjordiska igensättningsbrytningen för Anglo Americans Lisheen zink-blygruva på Irland och konverteringen av Digger Rocks nickelgruva från en dagbrottsgruva till underjordsgruva i Västra Australien.

Arto Suokas är för närvarande gruvsuperintendent för Bolidens Kevitsa gruva där den årlig gruvproduktion uppgår till 38 miljoner ton, varav ca åtta miljoner ton är malmbrytning.

Han har en civilingenjörsexamen från Aalto-universitetet (Högskolan för Ingenjörsvetenskaper), 1986 och MBA (Teknologi administration) från La Trobe University, Melbourne, Australien 2005.

Han har mer än 30 års erfarenhet från gruvprojekt och internationella gruvföretag. Arto är medlem i Australasian Institute of Mining and Metallurgy (AusIMM) och av Finlands Association of Mining and Metallurgical Engineers.

"Vi välkomnar Arto Suokas till Bolaget. Hans erfarenhet från utveckling av gruvprojekten och -produktioner stärker företagets ledning väsentligt.", säger Timo Lindborg, VD

Stockholm 20 juni 2017

Sotkamo Silver AB

Timo Lindborg, VD

KONTAKTPERSON

Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB, telefon +358 40 508 3507

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juni kl.08:45 svensk tid.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Sotkamo Silver AB (publ):

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

ISIN-nummer för teckningsoptioner av serie 2016/2017 är SE0008373880.
Teckningsoptionen ger rätt att teckna en aktie för 4 kronor i augusti 2017.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via Cision Sverige och finns tillgängliga på www.silver.fi

Taggar: