DET SPRÄNGS I BERGET I BINDAL

(NGM:GXCO)

Prospekteringsföretaget Gexco, som äger mineraltillgångar innehållande guld och zink i Norge, har genomfört sin första sprängning under jord i år i guldfyndigheten i Bindal. Sprängningen är en del av den provdrift som för närvarande pågår. Material från denna och kommande sprängningar kommer att anrikas och provtas i det anrikningsverk som Gexco byggt i Bindal. Detta är i enlighet med Gexcos strategi för Bindal: ”Drill for structure – drift for grade”.

De senaste veckorna har anrikningsverket trimmats och kompletterats. Bland annat har ett nytt krossverk har tagits i drift, ny utrustning för el- och vattenförsörjning installerat och infrastruktur för materialhantering är på plats. Det finns en komplett utrustning för drift under jord i form av borrrigg och last- och bärmaskin på plats.

- En komplex guldfyndighet som vi har i Bindal kan inte kartläggas enbart med traditionell provborrning utan måste kompletteras med uttag av större partier material, säger Jon Fangel. Provdriften hittills i år har visat att vi når högre guldhalter i det material som körts genom verket än förväntat från tidigare borrningar. Provdriften ger också värdefull träning av vår personal inför kommande reguljär gruvdrift.

- Att vi nu är kompletta på utrustningssidan och har ett kompetent team på plats i Norge gör att vi är väl rustade även för att angripa ytterligare fyndigheter inom vårt fokusområde i den södra delen av Nordland fylke i Norge, avslutar Jon Fangel.

Stockholm den 20 september 2007

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, VD Gexco, telefon 0735 31 00 35

Gexco ska genomföra undersökningar och utveckla fyndigheter innehållande metaller i Skandinavien. Verksamheten skall bedrivas med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco har som mål att inom 3 år ha öppnat minst en gruva i Nordnorge. En investering i en aktie i ett prospekteringsföretag är förenad med större risk än normala aktieplaceringar. Alla Gexcos prognoser bygger på antaganden som kan visa sig vara felaktiga.