ETT FÖRSTA STÖRRE UTVECKLINGSARBETE GENOMFÖRT VID TAIVALJÄRVI

(NGM:SOSI)

Länspumpning och byggande av underjordisk infrastruktur i snedbanan i Taivaljärvi Silvergruva har genomförts. Detta är det hittills största utvecklingsarbete som har genomförts av Sotkamo Silver. Sotkamo Silver anlitade Jasimo Oy under sommaren 2010 för att genomföra dränerings- och underhållsarbeten i Taivaljärvi Silvergruva. Den befintliga snedbanan är 2 569 meter lång och sträcker sig ner till cirka 350 meter under markytan. Snedbanan är i utmärkt skick även om den har legat under vatten i 20 år.

(För komplett pressmeddelande inklusive bilder se bifogad fil)

Under dräneringsarbetets gång har Jasimo Oy gjort grundliga underhållsarbeten i snedbanan. Underhållet har haft sitt huvudsakliga fokus på säkerhetsfrågor och installation av nödvändig utrustning för att behålla snedbanan fri från vatten. Eltel Networks Oy och Jasimo Oy har installerat fyra el-centraler i gruvans huvudnivåer. En ytterligare el-central kommer att installeras vid bottennivån de närmaste veckorna. En huvudventilationsfläkt har installerats på toppen av ventilationsschaktet. Denna fläkt kommer att förse gruvan med frisk luft under de olika utvecklingsmoment som ska utföras senare i år.

Snedbanan kommer att hållas torr till slutet av den planerade gruvdriften. Det har installerats totalt 10 länspumpar och ca 1 100 meter vattenledning i tunneln för avledning av det pumpade vattnet. Ytterligare underhålls- och kontinuerliga dräneringsarbeten kommer att utföras, antingen direkt av Sotkamo Silvers anställda av eller en entreprenör som särskilt hyrs in för detta arbete.

”Vi har kunnat genomföra detta första steg i gruvans utvecklingsarbete utan problem. Vi fann att snedbanan var i mycket gott skick ända ner till botten. Detta sparar planerade underhållskostnader och dessa pengar kan nu istället användas för annat utvecklingsarbete och för ytterligare kärnborrning ”, säger Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB.

Stockholm den 20 januari 110120

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +358-40-5083507

Informationen är sådan som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm. Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

ISIN- nummer för Sotkamo Silver ABs teckningsoptioner är SE0003299718

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +358 40 508 3 507.