FÖRLÄNGNING AV TRAXYS EXKLUSIVITET SOM TIDIGARE BEVILJATS

Sotkamo Silver och Traxys Europe, har kommit överens om att förlänga perioden av exklusivitet fram den 21 april, 2017, vilket kan förlängas ytterligare en vecka, för att möjliggöra för Traxys att slutföra sin diligence process. Denna behövs för att Traxys´styrelse ska kunna fatta beslut.

Därefter skall parterna förlänga perioden av exklusivitet för som mest med ytterligare en månad för att kunna slutföra definitiva bindande avtal och fullborda finansieringstransaktionen och marknadsförings- och försäljningsavtalet.

Traxys har skriftligen bekräftat att de fortfarande är mycket intresserade av Sotkamo Silvers projekt och att de har för avsikt att arbeta för ett gynnsamt beslut så snart som möjligt.

"Både Traxys och Sotkamo Silver ser fram emot att ingå en ömsesidigt godtagbar transaktion på kortast tid möjligt.”Kommenterar Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB.

Stockholm 3 april 2017

Timo Lindborg

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland samt zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Antalet aktier och röster är 103 215 990 innan registrering hos Bolagsverket. Antalet aktier och röster efter registrering av företrädesemissionen blir 113 527 267.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910

ISIN-nummer för teckningsoptioner av serie 2016/2017 är SE0008373880.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi. För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi.

Om Traxys:

Traxys Group, med huvudkontor i Luxemburg, är en fysisk handlare som handlar inom metall- och naturresurssektorerna. Traxys logistik, marknadsföring, distribution, leveranskedja, ledning och tradingverksamhet bedrivs av mer än 300 anställda vid mer än 20 kontor över hela världen. Den årliga omsättningen överstiger 6 miljarder $. Traxys' fokus ligger främst på marknadsföring och inköp av basmetaller och koncentrat, mindre- och legeringsmetaller, industrimineraler och kemikalier och material till stålkvarnar och gjuterier , och hanteringen av alla delar av leveranskedjan, från producent till konsument, över hela världen.

Taggar: