GEXCO ABS DOTTERBOLAG FÖRBEREDER FÄLTARBETEN I TAIVALJÄRVI SILGERGRUVAN

(NGM:GXCO)

Gexco ABs helägda dotterbolag, Silver Resources Oy, har tecknat ett avtal med E.ON Kainuun Sähköverkko Oy gällande leverans av en 1,2 km lång kraftledning till silvergruvan i Taivaljärvi. Byggandet av kraftledningen kommer att utföras av Eltel Networks Oy. Kraftledningen, som är på 20 kV, kommer att vara färdigbyggd i mitten av juni 2010, vilket möjliggör vidare arbeten inom gruvområdet.

Kraftledningen kopplar ihop Taivaljärvi Silvergruvan med det lokala elnätet. Kapaciteten i el-linjen räcker för den planerade länspumpningen, ventilation av gruvan och underjordisk borrning.

”Avtalet om kraftledningen är det första steget inför planerade feasibility arbeten och möjliggör fortsatta utvecklingsarbeten inom Taivaljärvi Silvergruva. Det markerar också startpunkten för det ”nya Gexco” ”, sammanfattar: Timo Lindborg, VD Gexco AB.

Stockholm den 3 juni 2010

Timo Lindborg, VD

Gexco AB (publ)

Om Gexco AB

Gexco har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco äger via dotterföretaget en silverfyndigheten i Taivaljärvi i Finland och en guldfyndighet i Hopeavuori i Tammerfors i Finland. Gexco har även mineralfyndigheter i Norge som innehåller guld i Bindal och i Narviks- området samt koppar, bly, zink och guld plus silver i Mo i Rana.

Gexco tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Gexco har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Gexco tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.Gexco är noterad på NGM Equity i Stockholm. Gexcos tickerkod är GXCO,

ISIN-nummer för Gexco-aktien är SE0001057910.

ISIN- nummer för Gexco-optioner är SE0003299718

Läs mer om Gexco på www.gexco.se

För ytterligare information vänligen kontakta:

Timo Lindborg, VD Gexco AB, tel. +358 40 508 3 507