GEXCO FÖRVÄRVAR ZINKGRUVA I NORGE FÖR 94 MKR

Bolagsstämman i Gexco har beslutat att genomföra affären med zinkgruvan Momin AS till en köpeskilling på 94 mkr. Affären genomförs genom en apportemission av 160 miljoner nya aktier till en kurs på 0,59 kronor per aktie. Handelsbanken Capital Markets har agerat som rådgivare i affären.

Efter utvärdering av legal, finansiell och teknisk due diligence samt ett yttrande om skälighet (s.k. fairness opinion) och slutförhandling med MoMins ägare beslutade årsstämman att genomföra affären enligt styrelsens förslag. Årsstämman gav även styrelsen mandat att genomföra en företrädesemission på

100-150 miljoner kronor. Villkoren för emissionen kommer att offentliggöras av styrelsen den 29 maj 2007. I båda transaktionerna är Handelsbanken Capital Markets engagerad som rådgivare av Gexco.

– Affären ger upphov till äkta synergier mellan verksamheterna i Bindal och i Mo i Rana. Det blir möjligt att projektera och bygga ett gemensamt anrikningsverk. Ett större verk har lägre kostnad per ton behandlad malm och ger också ett större utbyte dvs klassiska stordriftsfördelar. Med den infrastruktur som finns i Mo i Rana kommer vi också att förkorta den tid som normalt behövs för att starta gruvdrift, säger Jon Fangel, VD i Gexco.

– Vi vill bli Norges största gruvföretag genom att jobba med den bästa teknologin, den bästa kompetensen och genom att skapa en stabil finansiell bas. Vi blir ensamma i Norge om att ha den kapaciteten, avslutar Jon Fangel.

Stockholm den 11 maj 2007

Styrelsen för Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, VD Gexco, telefon 0735 310035

Gexco ska genomföra undersökningar och utveckla metallfyndigheter i Norden. Verksamheten skall bedrivas med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco har som mål att inom 3 år ha öppnat minst en gruva i Nordnorge. En investering i en aktie i ett prospekteringsföretag är förenad med större risk än normala aktieplaceringar. Alla Gexcos prognoser bygger på antaganden som kan visa sig vara felaktiga.