GEXCO GENOMFÖR FÖRVÄRVET AV SILVER RESOURCES OY

(NGM:GXCO)

Gexco har tecknat bindande avtal med aktieägarna i Silver Resources Oy och årsstämman har beslutat om apportemission för att förvärva bolaget. Silver Resources har som huvudsaklig tillgång silverfyndigheten Taivaljärvi Silver Mine i mellersta Finland och vid tillträdet en kassa på ca 25 miljoner SEK.

Förvärvet medför en kraftigt ändrad ägarstruktur där huvudägarna i Silver Resources blir stora ägare i Gexco.

En ny stor ägare med ca 13 % av aktier och teckningsoptioner i Gexco blir Finlands Industriinvestering AB, som är finska statens bolag för kapitalinvesteringar och som förvaltar drygt 600 miljoner EUR. Även riskkapitalbolaget Teknoventure i Uleåborg, som ingår i Profita Group, blir ägare till ca 13 % av Gexco.

- I och med att affären slutförs blir Gexco ett spännande och välfinansierat prospekteringsföretag med stor potential, säger Jon Fangel, VD i Gexco. Med starka ägare i ryggen minskar den finansiella risken.

Apportemissionen innebär att Gexco ger ut 181,4 miljoner nya aktier och 31,5 miljoner teckningsoptioner med löptid till 2011-03-31 och lösenpris på 0,43 SEK per aktie. Det slutgiltiga bokföringsmässiga värdet på förvärvet av Silver Resources fastställs av Gexcoaktiens kurs vid tillträdesdagen.

Av de 31,5 miljoner teckningsoptioner som utges kommer 28 980 000 att ges ut till innehavare av teckningsoptioner i Silver Resorces Oy och resterande 2 520 000 teckningsoptioner kommer utan kostnad att delas ut till de aktieägare som är införda i aktieboken den 26 mars. Detta medför att man för varje sjunde aktie i Gexco erhåller en teckningsoption. Sista dag för handel inklusive rätt till kostnadsfri teckningsoption är den 23 mars 2010. Teckningsoptioner i Gexco beräknas att tas upp till handel på NGM under maj månad.

Årsstämman har också beslutat att utan företräde för befintliga aktieägare ge ut 8 953 995 nya aktier i Gexco till en kurs om 0,50 SEK per aktie. Denna emission har förhandstecknats fullt ut.

Efter de beslutade emissionerna kommer Gexco att ha 208 301 985 aktier och 31 500 000 tekningsoptioner utestående.

Mer information finns på www.gexco.se och www.silver.fi.

Stockholm den 19 mars 2010

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, VD Gexco, tel. 0046 735 310 035

Timo Lindborg, SO Silver Resources OY, tel. 00358 405 083 507

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande

den 19 mars 2010 kl. 08.30.