GEXCO SÄTTER I GÅNG LÄNSPUMPNING I TAIVALJÄRVI SILVERGRUVA OCH INVESTERAR I GRUVANS INFRASTRUKTUR

Gexco ABs dotterbolag Silver Resources har ingått ett avtal om länspumpning och uppbyggandet av underjordisk infrastruktur i Taivaljärvi Silvergruva i Sotkamo kommun med ett entreprenörsbolag Jasimo Oy. Bolaget börjar mobilisering och sitt uppdrag omedelbart. Pumpningen och färdigställandet av snedbanan väntas vara genomfört under 2010.

Samtidigt med länspumpningen kommer Silver Resources även att investera i infrastruktur, kraftförsörjning och underhåll av den befintliga snedbanan vid Taivaljärvi Silvergruva. Syftet med detta är att kunna genomföra en provbrytning av malm och ett kärnborrningsprogram från underjordiskt läge till de djupt liggande delarna av fyndigheten. Kraftledning till gruvan är färdig och tas till bruk i samband med länspumpning.

”Jag är glad och stolt över att vi nu har kunnat börja utvecklingsarbeten på riktigt i Taivaljärvi. Jag hoppas att vi kan använda våra resurser klokt så att marknaden uppskattar de arbeten vi gör. Vi bör dock komma ihåg att vi forskar och arbetar med naturen och dess nyckfullhet är välkänt faktor. Det finns dock ingen lycka utan bara genom hårt och idogt arbete skaffad bättre kunnande och detta må vara vår ledstjärna under kommande åren” Sammanfattar: Timo Lindborg, VD för Gexco AB..

Stockholm den 16 juni 2010

Timo Lindborg, VD

Gexco AB (publ)

Om Gexco AB

Gexco har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco äger via dotterföretaget en silverfyndigheten i Taivaljärvi i Finland och en guldfyndighet i Hopeavuori i Tammerfors i Finland. Gexco har även mineralfyndigheter innehållande guld i Bindal och i Narvik området koppar, bly, zink, guld plus silver i Mo i Rana i Norge.

Gexco tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Gexco har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Gexco tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Gexco är noterad på NGM Equity i Stockholm. Gexcos tickerkod är GXCO,

ISIN-nummer för Gexco-aktien är SE0001057910.

ISIN- nummer för Gexco-optioner är SE0003299718

Läs mer om Gexco på www.gexco.se

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD Gexco AB, tel. +358 40 508 3 507