GEXCO TECKNINGSOPTIONER TAS UPP TILL HANDEL PÅ NGM EQUITY (NGM: GEXCO TO2)

Gexco AB (publ) har nyligen framgångsrikt slutfört en nyemission av aktier och en apportemission i samband med förvärvet av Silver Resources Oy. I samband med dessa emissioner utgavs sammanlagt 31 500 000 teckningsoptioner. Första handelsdag för dessa teckningsoptioner är den 3 juni 2010.

Första dag för handel med nyemitterade teckningsoptioner på NGM Equity är den 3 juni 2010. Handel med teckningsoptioner kommer att pågå fram till och med den 28 mars 2011.

Antalet utestående teckningsoptioner uppgår till 31 500 000. Innehavare har rätt att för varje teckningsoption under perioden 1 mars 2011 till och med den 31 mars 2011 teckna en ny aktie i bolaget till en teckningskurs på 0,43 SEK.

Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna för teckning av nya aktier kommer Gexco att tillföras 13,5 MSEK i nytt kapital före kostnader. Det totala antalet utestående aktier kommer att öka med 31 500 000 från 208 301 985 till 239 801 985 om samtliga teckningsoptioner utnyttjas. Bolagets aktiekapital kommer att öka från 83 320 794 SEK till 95 920 794 SEK med ett kvotvärde på 0,40 SEK per aktie.

Gexco optionernas tickerkod är GXCO TO2.

ISIN -koden för optionerna är SE0003299718.

Fullständiga villkor finns i Prospekt 2010 som finns på www.gexco.se eller kan beställas från bolaget.

Stockholm den 1 juni 2010

Timo Lindborg, VD

Gexco AB (publ)

Om Gexco AB

Gexco har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver i Finland och mineralfyndigheter innehållande guld och basmetaller i Nord-Norge. Det nu genomförda förvärvet medför att fokus flyttas från Norge till Finland.

Gexco tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Gexco har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Gexco tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Gexco är noterad på NGM Equity i Stockholm. Gexcos tickerkod är GXCO,

ISIN-nummer för Gexco-aktien är SE0001057910.

ISIN- nummer för Gexco-optioner är SE0003299718

Läs mer om Gexco på www.gexco.se

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD Gexco AB, tel. +358 40 508 3 507