HÖGA SILVER- OCH GULDHALTER VID BORRNING I SILVERGRUVANS DJUPFÖRLÄNGNING

Sotkamo Silver har utfört ett diamantborrningsprogram vid Silvergruvan för att ytterligare utreda malmfyndighetens gränser, undersöka fyndighetens djupförlängning samt borra genomförningshål för nya elkablar mellan gruvnivåerna. All borrning var underjordsborrning. 13 hål och totalt 2 502 meter borrades. Borrning utfördes med NQ-utrustning, vilket ger en 50,7 mm borrkärna.

Gruvans elanläggningar förbättrades genom installation av två nya elkablar i separata hål mellan nivåerna +84, +175, +255 och +330. Därmed möjliggjordes också byggandet av nya elcentraler på varje nivå.

Hål TU 6 och TU 7 borrades för att bekräfta kontinuiteten av fyndigheten. De fyra hålen TU11, TU 20, TU 18 och TU 76 borrades för att undersöka den djupare delen av fyndigheten och kontinuiteten av fyndigheten i djupled neråt. Ett långt hål, TU 1 borrades för att undersöka orsaken till den geofysiska anomalin som sträcker sig söderut från huvudfyndigheten. Tabell 1 visar på haltvärdena av bästa genomskärningarna i de borrade hålen. Se även bild 1.

Borrhål TU 1 borrades från den djupaste delen av produktionstunneln för att klargöra orsaken till den geofysiska anomalin som framkom vid tidigare Sampo-undersökningar. Vid hålldjupet 611-615 meter genomskärs en semimassiv sulfidzon som innehåller 9 % svavel och 1,1 % zink. Vid hålldjupet 808-810 meter finns det en 2 meter lång genomskärning som innehåller 152 g/t silver och 0,6 g/t guld. Dessa observationer ligger 200-300 meter vid sidan om den kända malmfyndighetsmodellen. Detta tyder på en omfattande förekomst av malmbildande processer och hög malmpotential i området.

Hål TU 6 och TU 7 borrades för att bekräfta kontinuiteten vid mineraltillgången. I båda hålen hittades silverhalter som översteg cut-off-värdet på 50 g/t silver. Hål TU 11, TU 18, TU 20 och TU 76 borrades in i den nedre delen av den kända fyndigheten och under den. Hål TU 11, TU 18 och TU 20 genomskär den silvermineralisering som överskrider cut-off-värdet, vilket bekräftar fyndighetens kontinuitet, samt kommer att öka mineraltillgångarna.

Hål TU 76 är ett av de bästa hålen som borrats i denna del av fyndigheten, ca 100 meter under de hål som borrats tidigare. TU 76 innehåller en 17,5 meter lång genomskärning med 266 g/t silver och 0,73 g/t guld. Den rikaste delen i denna genomskärning är 7,65 meter lång med 411 g/t silver och 1,2 g/t guld. Den egentliga bredden av detta rika lager är ca 5 meter, eftersom genomskärningen går snett genom fyndigheten.

Borresultaten bekräftar att silverfyndigheten har en betydlig fortsättning mot djupet och att malmbildande processer har varit omfattande.

”Jag är mycket nöjd att vi har kunnat bekräfta att silverfyndigheten fortsätter mot djupet. Speciellt ökningen av guldvärdena är ett gott tecken. Dessa resultat ger anmärkningsvärda ny information om fyndighetens struktur och på malmpotentialen av den djupa fortsättningen. Jag är övertygad om att vidtagna åtgärder och ständiga förbättringar är nyckeln till vår framgång och till en framtida utveckling för Sotkamo Silver” säger Timo Lindborg, koncernchef.

(för bild, se bifogad fil)

Bild 1. Mineraliserade linser som innehåller mer än 0,3 g/t guld presenteras i den övre delen av bilden. I den nedre delen visas Sampo anomalin, som är tolkad ur den geofysiska undersökningen och som indikerar ledande skikt i berg. Borrhål TU 76 skär anomalin längs 17,5 meter med 266 g/t silver och 0,73 g/t guld ca 100 meter under tidigare observationer.

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna

(för tabeller, se bifogad fil)

Tabell 1: Haltvärdena av bästa genomskärningar i de under hösten 2014 borrade hålen.

Stockholm,

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, CEO

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi