INTRESSANTA GULDHALTER FRÅN YTPROVTAGNING KRING NARVIK

(NGM: GXCO)

Prospekteringsföretaget Gexco har vid ytprovtagning i en antagen skärzon i Skjomen fjällen kring Narvik hittat intressanta halter av guld. Enligt geologer på NGU (Norges Geologiska Undersökningar) kan man anta att strukturen har en betydande utsträckning. Bästa ytprov gav 3,9 gram per ton (ppm) i ett prov på 11,2 kg och 1,97 gram per ton i prov på 5,43 kg. Samtliga prov visas i tabellen nedan.

Med bakgrund i NGU rapport 2008.045, ”Gull i vulkansk-sedimentære bergarter, Skjomen-Rombaken”, som offentliggjordes i juni 2008, ansökte Gexco om undersökningstillstånd (inmutningar) i Skjomen – Rombak området kring Narvik. Geologer från NGU har bland annat undersökt punkter i terrängen med bärbar XRF-utrustning med tonvikt på arsenikkis.

I ett begränsat område, som ligger inom Gexcos undersökningstillstånd, märktes det ut punkter med indikationer på arsenikkis. I september sågades ett antal slitsprover över den antagna skärzonen i fast fjäll. Under fyra dagar sågades totalt 28 prov fördelade på fyra slitsar. Varje slits var på fyra till nio meter. Provtagningen skall ses som en inledande aktivitet för att undersöka om det finns ett samband mellan förekomsten av arsenikkis och guld. Resultaten visas i nedanstående tabell. Varje prov motsvarar ca 1 meters slitslängd.

(för tabell se bifogad fil)

Sågade slitsprov kan jämföras med kärnborring. Gexcos erfarenhet från skärzonerna i guldfyndigheterna i Bindal är att även om man kärnborrar genom en skärzon som innehåller guld så är det inte självklart att man hittar intressanta halter med guld i alla borrhål. Således är den viktigaste informationen från slitsprov genom en skärzon om zonen kan verifieras och om det finns förhöjda halter av guld som motiverar till fortsatta undersökningar. Analysresultaten ovan visar förhöjda guldhalter i fyra slitsprov, nr 40-C1 & C2 och nr 43-C2 & C3. Därutöver finns det ett visst samband mellan arsenikhalt och guldhalt men som vanligt i arsenikkis-strukturer ger inte en hög arsenikhalt en hög guldhalt. Exempel på detta ser man i prov A0200-PK042-C1.

Gexco har uppfattningen att provtagningen har visat en möjlig ny och intressant guldförande skärzon.

Analyser på proverna har utförts enligt ALS Chemex procedurer ME-ICP61 och AA62.

Samtliga analyser från provtagningen har kontrollerats mot duplikatprover, standarder och blanka prov i enlighet med Gexco Norge AS system för kvalitetssäkring.

Det tekniska underlaget i detta pressmeddelande har granskats av geolog Perry Kaspersen, som är godkänd som Kvalificerad Person enligt SveMin. Perry Kaspersen är anställd som prospekteringschef i Gexcos dotterföretag Gexco Norge AS.

Stockholm den 21 oktober 2008

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta: Jon Fangel, VD Gexco, telefon 00 46 735 31 00 35

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande den 21 oktober 2008 kl. 08.30.

________________________________________

Gexco ska genomföra undersökningar och utveckla fyndigheter innehållande metaller i Skandinavien. Verksamheten skall bedrivas med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco har som mål att inom 3 år ha öppnat minst en gruva i Norge. En investering i en aktie i ett prospekteringsföretag är förenad med större risk än normala aktieplaceringar. Alla Gexcos prognoser bygger på antaganden som kan visa sig vara felaktiga.