• Sotkamo Silver/

KÄNDA OCH INDIKERADE MINERALTILLGÅNGAR ÖKADE BETYDLIGT FRÅN TIDIGARE 3,5 MILJONER TON TILL 6 MILJONER TON VID SILVERGRUVAN.

Sotkamo Silver har nöjet att meddela att mängden av Silvergruvans kända och indikerade mineraltillgångar har ökat med 70 % i fråga om tonnage, eller 57 % i fråga om mängd silver, med en cut - off på 50 g/t silver.

De mineraltillgångarna i kända och indikerade kategorier har ökat från 10,3 miljoner uns till 16,2 miljoner uns och från 3,5 miljoner ton malm till 6 miljoner ton malm.

Tillgångarnas ökning beror på omtolkning av geologin som bygger på resultat från omfattande borrprogram med betydande nya silverrika genomskärningar under år 2013. Särskild uppmärksamhet i modelleringen har riktats mot geologisk kontinuitet som skapar större mineraliserade enheter. Detta ger en möjlighet att schemalägga gruvdrift på ett sådant sätt att malmer med högre silverhalter kommer att brytas under de första åren. Detta förbättrar lönsamheten för både verksamhet och planerad gruvdrift. Fyndigheten är öppen mot djupet utifrån geofysik och geologisk formation och samma egenskaper fortsätter nedanför den kända 550 metersnivån, ner till minst 1,500 -  2,000 meter.

De uppdaterade mineraltillgångarna bygger på 2013 års borrprogram och har beräknats i enlighet med riktlinjerna i JORC-koden (2004). Enligt dessa mineraltillgångar kommer en ny brytningsplan och malmreserver att uppdateras under Q1/2014.

Totala mineraltillgångar per den 15 januari 2014 för Sotkamo Silvergruva visas i tabellen nedan på en 50 g/t Ag cut - off grade .

"Jag är mycket nöjd med dessa utmärkta resultat. Den betydande ökningen i de kända och indikerade mineraltillgångarna betyder att Silvergruvans brytningsplan kan uppdateras och jag räknar med att det kommer att vara klart under första kvartalet 2014 ." Säger Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB.

Stockholm den 28 jaunuari 2014.

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Den oberoende konsulten Dr Jyrki Parkkinen, doktor i geologi, EURGEO, ), har genomfört mineratillgångsuppdateringen. Han har en ”Qualifeid person” status enligt “The European Federation of Geologists” (EFG).  Dr Parkkinen är i helt oberoende ställning till Bolaget och äger inga aktier i Sotkamo Silver.

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi