KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA I GEXCO AB DEN 18 MARS 2010

(NGM:GXCO)

Föredragning av årsredovisning. Verkställande direktör Jon Fangel redogjorde för bolagets resultat och finansiella ställning samt bolagets verksamhet för år 2009.

Fastställande av resultat. Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernresultat och koncernbalansräkning.

Dispositioner. Årsstämman fastställde styrelsens förslag till resultatdisposition. Stämman beslutade vidare att ingen utdelning skall lämnas för räkenskapsåret 2009.

Ansvarsfrihet. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2009.

Aktiekapital. Årsstämman beslutade att minska Bolagets aktiekapital med 28 652 784 SEK, utan

indragning av aktier, för avsättning till fond att användas enligt beslut av bolagsstämma.

Riktad emission. Årsstämman beslutade att utge 8 953 995 aktier utan företräde för befintliga aktieägare. För varje ny aktie skall betalas SEK 0,50 per aktie, kontant eller genom kvittning och aktierna skall tecknas och betalas senast den 31 mars 2010. Emissionen har förhandstecknats fullt ut.

Apportemission. Årsstämman beslutade att utge 181 440 00 aktier i en apportemission som tecknas avägarna av Silver Resources Oy. Efter apportemission äger Gexco 100 % av Silver Resources Oy.

Teckningsoptioner. Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att inom tiden fram till nästa ordinarie Årsstämma att utge 31 500 000 teckningsoptioner. Teckningsoptionerna skall ha en löptid till den 31 mars 2011 och ha ett lösenpris på 0,43 SEK per aktie. 28 980 000 teckningsoptioner ges ut till innehavarna av teckningsoptioner i Silver Resources Oy och resterande 2 520 000 teckningsoptioner delas ut utan kostnad till Gexcos aktieägare som är införda i aktieboken den 26 mars 2010. För var sjunde aktie i Gexco erhåller man en teckningsoption.

Val av styrelse. Till styrelsen omvaldes Björn Wolrath och Bengt Näslund. Till nya styrelsemedlemmar valdes Teuvo Jurvansuu, Ilkka Tuokko och Mauri Visuri. Björn Wolrath valdes till styrelsens ordförande.

Valberedning. För tiden till nästa årsstämma utsågs Johan Lindwall (ordförande), Kimmo Viertola och Björn Wolrath till valberedning.

Bolagsordning. Årsstämman beslutade att anta ny bolagsordning med förändring av gränser för aktiekapitalet och antalet aktier.

Övrigt. Årsredovisning för år 2009 kan rekvireras från Gexco. Den finns även tillgänglig på bolagets hemsida www.gexco.se.

Stockholm den 18 mars 2010

GEXCO Aktiebolag (publ.)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, VD Gexco, telefon 0735 310035

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande den 19 mars 2010 kl. 08.45.