KOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA STÄMMA I GEXCO AB DEN 20 AUGUSTI 2008

(NGM:GEXCO)

Bemyndigande:

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, att besluta om ökning av aktiekapitalet genom en riktad nyemission av aktier till aktieägare i Novel Mining AS. Bemyndigande omfattar högst 187 700 000 nya aktier.

Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget skall kunna nyemittera aktier som köpeskillingslikvid i samband med förvärv av aktierna i Novel Mining AS.

Sammanläggning av aktier och ändring av bolagsordning:

Stämman beslutade om en sammanläggning av bolagets aktier (s k omvänd split), varvid 100 tidigare utgivna aktier läggs samman till en (1) ny aktie. För att kunna genomföra sammanläggningen av aktier beslutade stämma att ändra bolagsordningens paragraf 5 till ”Antalet aktier skall vara lägst 3 000 000 och högst 12 000 000”

Sista dag för handel med bolagets aktier på NGM Equity före sammanläggningen beräknas vara fredagen den 5 september 2008. Första dag för handel med sammanslagna aktier beräknas till måndagen den 8 september 2008.

Samtliga beslut på stämman var enhälliga.

Stockholm den 20 augusti 2008

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, vd Gexco, telefon 0735 31 00 35

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande den 21 augusti 2008 kl. 08.00.