KVARTALSRAPPORT, ANDRA KVARTALET 2022

Pressmeddelande den 29 juli 2022, Stockholm kl. 08.45

HÖJDPUNKTER I ANDRA KVARTALET 2022

• Intäkterna uppgick till 90 MSEK jämfört med 109 MSEK i Q2 2021. Minskningen berodde på sänkt silverpris och lägre produktion
  • EBITDA uppgick till 6 MSEK (36)
  • Rörelseresultatet uppgick till -16 MSEK (16)
  • Likvida medel uppgick till 43 MSEK (52)
  • Investeringar uppgick till 24 MSEK (5)
  • Produktionen uppgick till ca. 281 000 (382 000) uns silver, 796 (988) uns guld, 365 (396) ton bly och 824 (919) ton zink i koncentrat
  • Nytt gruvbrytningskontrakt tecknades med Veljekset Toivanen Oy. Kontraktet gäller från början av 2023
  • Uppdaterade uppskattningar av mineralresurser och malmreserver publicerades, och ledningsvyn indikerar gruvans livslängd på 7 - 8 år
  • LTIFR var 8 (27), vilket är det bästa sedan produktionsstart

HÖJDPUNKTER I FÖRSTA HALVÅRET 2022

• Intäkterna uppgick till 205 MSEK (204)
  • EBITDA uppgick till 44 MSEK (51)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 MSEK (10)
  • Investeringar uppgick till 34 MSEK (13)
  • Produktionen uppgick till 617 000 (726 000) uns silver, 1 666 (1 695) uns guld, 830 (705) ton bly, och 1 814 (1 582) ton zink, i koncentrat
  • Refinansieringsprojektet slutfördes framgångsrikt
  • Operativt kassaflöde uppgick till 29 MSEK (4)

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år.

VD-ORD

Det nya gruvbrytningskontraktet, uppdateringarna av mineralresurs- och malmreservuppskattningarna och refinansieringen kommer att bidra positivt till vår framtid under lång tid. Projekten har krävt mycket arbete och engagemang från flera personer som kan vara stolta över arbetet och resultaten.

Upphandlingen och förhandlingarna om gruvbrytningskontraktet var en lång resa. Jag tror att resan vi gjorde och diskussionen vi hade med Toivanen-teamet har förberett oss båda för framtiden. Vi känner varandra och vi vet vad varandra förväntar sig av samarbetet. Jag är mycket glad över teamets attityd och engagemang och ser fram emot partnerskapet för att utveckla gruvverksamheten vid Silvergruvan i partnerskapets anda och ömsesidig nytta.

Utfallet av mineralresurs- och malmreservens uppskattningar utkristalliserades till några sidor i pressmeddelandet. Arbetet bakom siffrorna är enormt och många teammedlemmar har sprungit flera extra mil för att klara sig. För mineralresursuppskattningen byggde vi i princip om och granskade databaserna för att säkerställa data, ombyggda malmzoner, definierade de geologiska fortsättningarna och parametrarna för uppskattningsalgoritmerna och förde våra verktyg och processer till den senaste toppmoderna nivån.

Processerna och verktygen utgör grunden för nästa uppdatering som kommer att göras när resultaten av den pågående borrningen är tillgängliga.

Gruvdesign bakom malmreserv uppskattningar definierar färdplanen för framtida produktion. Enormt arbete och prestation öppnar insikterna för Silvergruvans framtida potential. Genom att investera i borrning kan vi skapa möjligheter för framtida gruvdrift och avkastning.

Jag vill också dela med dig av det geokemiska provtagningsprogram vi har planerat för fältsäsongen. Hundratals jordprover kommer att samlas in från våra prospekteringsmålområden för att definiera mål för de mer detaljerade prospekteringsarbetena. Jag tror att jag kan dela några intressanta resultat med dig i framtiden.

Som vi alla vet är vardagen vanligtvis rengöring och fixering, lösa problem. Men vi bör då och då stanna upp och fira den framgång som utan tvekan finns. På samma sätt bör vi vara tålmodiga, vilket ofta är svårt, eftersom framgång vanligtvis görs steg för steg, följa planen och outtröttligt slutför uppgifterna och slutligen uppnå målet. Silvergruvans team arbetar så här, tyst, utan gester, men får saker att hända. Jag är stolt över det.

Metallpriserna har sjunkit nyligen och EUR-USD-kursen är nära paritet. Vi är övertygade om att vi är förberedda för dessa tider genom den utveckling vi har gjort i vår verksamhet och förmåga.

Låt oss njuta av sensommardagarna, återstående helgdagar, sällskap av vänner och familjer!

VERKSAMHETEN

Företaget driver silvergruvan i Sotkamo, Finland. Produktionen startades i mars 2019 och gruvan producerar silver, guld, zink och bly i koncentrat som säljs till ett smältverk. Dessutom innehar Företaget gruv- och prospekteringsrättigheter till mineralfyndigheter i närheten av nuvarande verksamhet i Sotkamo-regionen i Finland.

Nettoomsättningen var 90 MSEK jämfört med föregående årets 109 MSEK. Minskningen berodde på sänkt silverpris och lägre produktion, medan produktionen av övriga metaller närmade sig jämförelseperioden. Den anrikade malmton uppgick till 169 000 (143 000) ton inklusive marginalmalmen.

Övriga intäkter om -2 MSEK (2) inkluderade 1 MSEK (0) bidrag från Business Finland, 1 MSEK (0) försäljning av anläggningstillgångar, -4 MSEK (2) beräknad orealiserad slutlig försäljningsprisjustering på grund av prisskillnaden mellan preliminära och slutliga fakturor för perioden. Nettoomsättningen inkluderar 0,3 MSEK (-1) beräknad slutlig justering av metallhalten på grund av skillnaden i metallhalterna mellan preliminära och slutliga fakturor för perioden. Det slutliga försäljningspriset för silver och guld baseras på det månatliga genomsnittliga marknadspriset två månader efter leveransen, med avdrag för kundens smältverksavgift.

Investeringar i den underjordiska gruvan och miljöinvesteringarna uppgick till 24 MSEK (5) under andra kvartalet. Miljöinvesteringar inkluderade höjning av dammsugningsdamm uppgående till 3 MSEK. P700-projektets prospektering fortsatte under Q2, vilka kostnader inkluderades i periodens investeringar.

Bolaget genomförde i början av april 2022 en riktad emission av konvertibler med ett sammanlagt nominellt belopp om upp till 6,4 MEUR. Konvertiblerna löper med en årlig ränta om 8,0 %. Löptiden för de nya konvertiblerna är 4,5 år med förfallodag den 30 september 2026, i den mån konvertering inte skett före sådan dag. Konverteringskursen är 0,175 euro motsvarande 1,826 kronor per aktie.

Konvertibeln innehåller två komponenter: en konverteringsoptionskomponent som kommer att redovisas till verkligt värde enligt Black-Scholes-modellen via en resultaträkning och en skuldkomponent som kommer att redovisas till upplupet anskaffningsvärde enligt effektivräntemetoden. Vid starttidpunkten uppgick det verkliga värdet på konvertibeloptionsskulden till 34 MSEK och skulddelens verkliga värde till 32 MSEK. Den 30 juni 2022 uppgick det verkliga värdet på konvertibeloptionskomponenten till 16 MSEK och skulddelens verkliga värde till 34 MSEK. De förändringar i verkligt värde som redovisas via resultaträkningen var: konverteringsoptionsskuld 19 MSEK, skuldkomponent 1 MSEK.

Nyckeltal, koncern

Q2 2022

Q2 2021

FY 2021

Intäkter MSEK

EBITDA MSEK

Rörelseresultat (EBIT) MSEK

Soliditet (%)

Kassalikviditet (%)

Personal vid slutet av perioden

Anrikade ton (kt)

Genomsnittlig silverhalt g/ton

PRODUKTION OCH VÄGLEDNING

Under det första kvartalet anrikades 169 000 (143 000) ton malm och producerade cirka 281 000 (382 000) uns silver, 796 (988) uns guld, 365 (396) ton bly och 824 (919) ton zink i koncentrat.

Metallhalter var lägre än väntat och detta påverkade silverproduktionen. En annan faktor var den lägre volymen tillgänglig marginalmalm som ibland påverkade anrikningshastigheten. Å andra sidan var metallhalterna och produktionen av guld, zink och bly på en bra nivå.

Under perioden har vi brutit främst mellan 260- och 200-nivåer i den underjordiska gruvan och i dagbrottet. Dagbrottsbrytningen har avbrytats till slutet av augusti.

Nedgången har nått den målsatta 420-nivån och den horisontella utvecklingen har påbörjats som planerat. Start av brytningen har planerats till början av Q4.

Brytningen måste påbörjas från den djupaste och längsta delen av malmkroppen när alla tunnlar har förberetts.

Brytningen drar sig tillbaka horisontellt och fortsätter uppåt efter återfyllningen av de öppna ytorna.

De senaste underjordiska borrningsanalyserna och den uppdaterade resursmodellen stöder uppfattningen att metallhalterna kommer att förbättras avsevärt när brytningen kan startas från 420-nivån och uppåt.

Fram till dess kommer det mesta av malmen att brytas mellan 260- och 200-nivåer, som anges i den tidigare kvartalsrapporten. Detta kommer att stödjas av malmen från drivningen mellan 420 - 360-nivåer.

I början av året uppgav vi att "vi förväntar oss att producera cirka 1,5 miljoner uns silver 2022. Vårt primära mål är dock att maximera intäkterna och det operativa kassaflödet. För att uppnå detta justerar vi blandningen av metaller i vårt malmfoder som kan ha en inverkan på de producerade silverunsen.” Sotkamo Silver AB reviderar uppskattningen för silverproduktionen 2022. Den uppdaterade vägledningen baseras på silverproduktionen på 617 koz fram till slutet av andra kvartalet, och uppdaterad produktionsplan för andra halvåret. Produktionsvolymerna av guld, zink och bly har legat på samma nivå eller överstigit volymerna under samma period föregående år.

Ny produktionsguide för 2022:

Vi fortsätter att fokusera på produktionsmixen och optimering av intäkter och operativt kassaflöde. Följaktligen uppskattar vi att vår årliga silverproduktion 2022 kommer att vara 1,25-1,35 miljoner uns.

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Inga händelser efter rapportperioden.

FINANSIELL KALENDER

• Q3  21 oktober 2022
  • Q4   17 februari 2023

Erkki Kuronen, CEO, tel. +358 50 599 3539

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 29 juli 2022, klockan 08:45.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Taggar: