KVARTALSRAPPORT, FÖRSTA KVARTALET 2021

Pressmeddelande den 29 april 2021, Stockholm kl. 08.45

FÖRSTA KVARTALET 2021

• Intäkterna uppgick till 95 MSEK jämfört med 91 MSEK i Q1 2020
  • EBITDA uppgick till 14 MSEK (8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6 MSEK (-11)
  • Likvida medel uppgick till 26 MSEK (10)
  • Investeringar uppgick till 8 MSEK (9)
  • Produktionen uppgick till ca. 344 000 (391 000) uns silver, 707 (998) uns guld, 309 (462) ton bly, and 664 (958) ton zink, i koncentrat
  • Det omförhandlade säkrade obligationslånet om 13,2 MEUR stärkt Bolagets position och förmåga att genomföra P700 och andra utvecklingsprojekt
  • Riktad nyemission av 5 533 324 nya aktier (motsvarar ca. 16.6 MSEK av nya kapital) genomförd i mars 2021

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år.

VD ERKKI KURONEN

I slutet av förra året uppgav vi P700-projektet som en av hörnstenarna i vår utveckling. P700-kärnborrningsprogrammet på nästan 5 000 meter slutfördes under rapporteringsperioden. Resultaten kommer att användas för att uppdatera geologi- och malm modellen för gruvplanering och uppskattning av mineraltillgångar och malmreserver. Vi har också stärkt vårt geologiteam.

Vardagslivet i Silvergruvan handlar om produktion. Vår nya Chief Operating Officer Mikko Jalasto startade i början av året. Han har tagit en snabb start och har initierat flera arbetsströmmar för att förbättra rutinerna för att säkerställa sömlöst samarbete mellan företagets olika funktioner och säkerställa effektiv användning av befintliga data för att hantera och styra den dagliga produktionen. Jag ser fram emot resultatet av projekten som kommer att föra företagets resultat till nästa nivå.

Ett annat nyckelprojekt har varit malmsortering, som vi har avancerat. Pilotprovningen av malmsorteringen har kommit framåt och vi går över till den fas där planering för fullskalig produktion kan startas. Vi har nu testat malmsorterare både på sommaren och i hårda vinterväder och fått värdefull erfarenhet. Tester har också inkluderat längre perioder där material har bearbetats i flera dagar till lager och vi har kunnat anrika sorterat material genom anrikningsverket. Vi har uppnått riktade kapacitet som ton per timme genomströmning. Flera test har utförts för att bestämma rätt parametrar för sortering och för att optimera metallåtervinning och maskinens kapacitet.

Våra intäkter uppgick till 95 MSEK vilket var bättre än jämförelseperioden Q1 / 2020 och betydligt bättre än Q4 / 2020. Vi mötte höga variationer av metall mängder som påverkade negativt för producerade metall uns och ton. Silverproduktionen under första kvartalet låg i den långa delen av det långsiktiga intervallet. Hög varians är en del av naturen, men jag är övertygad om att teamet också har tagit det som en möjlighet att lära sig och förbättra, det slutliga målet är bättre förutsägbarhet och därmed bättre lönsamhet. Jag önskar all solig vår och sommar.

VERKSAMHETEN

Sotkamo Silver driver silvergruvan i Sotkamo, Finland. Produktionen startade i mars 2019 och gruvan producerar silver, guld, zink och bly i koncentraten som säljs till ett smältverk. Dessutom innehar företaget gruv- och prospekteringsrätter till mineralfyndigheter i närheten av den nuvarande verksamheten i Sotkamo-regionen i Finland.

Nyckeltal

Q1 2021 Q1 2020 FY 2020
Försäljning MSEK 95 91 366
EBITDA MSEK 14 8 73
Rörelseresultat (EBIT) MSEK -6 -11 -10
Soliditet (%) 36 31 32
Kassalikviditet (%) 85 31 69
Personal vid slutet av perioden 51 44 50
Anrikade ton ca. 139 000 129 000 546 000
Ingående silverhalt i verket 91 110 104

Nettoomsättningen var 95 MSEK jämfört med 91 MSEK föregående år på grund av de lägre silverkvaliteterna i produktionen vilket var kompenserad av högre silver priset.

Anrikat malmton och anrikningsverkets utnyttjandegrad var på budgeterad nivå. Den genomsnittliga silverkvaliteten i malm var lägre än under jämförelseperioden. Gruvplanen och den starka variationen mellan hålrummen påverkar kvartalsproduktionen vilket effektivt släpper ut under längre tid.

Övriga intäkter och kostnader inkluderar -2 MSEK (0) beräknad orealiserad slutlig försäljningsprisjustering på grund av en liten sänkning av metallpriset efter översynsperioden. Det slutgiltiga försäljningspriset för silver och guld baseras på det genomsnittliga marknadspriset två månader efter leveransen, med avdrag för kundens smältverksavgift.

De finansiella intäkterna under jämförelseperioden Q1 2020 var betydligt högre på grund av orealiserad valutavinst på koncerninterna kapitallån. Bolaget har klassificerat koncerninterna kapitallån som nettoinvesteringslån under Q4 2020 och sedan dess har valutakursförändringens effekter av koncerninterna kapitallån bokförts direkt till eget kapital och det påverkar inte finansiella intäkter och kostnader.

Investeringar i den underjordiska gruvan, anrikningsverket, sorteringsmaskinen och miljön uppgick till 9 MSEK (9) under Q1. P700-projektet’s prospektering kostnaderna ingår i periodens investeringar.

PRODUKTION OCH VÄGLEDNING

Under det första kvartalet anrikades 139 000 (129 000) ton malm. Under Q1 producerade Bolaget ca. 344 000 (391 000) uns silver, 707 (998) uns guld, 309 (462) ton bly, och 664 (958) ton zink i koncentrat. Som tidigare nämndes, var metallhalterna lägre än i referensperioden vilket resulterade i lägre metalproduktion i koncentrat.

Företagets produktionsvägledning för 2021 kvarstår oförändrad och i enlighet med den förväntar vi oss att producera 1,45 - 1,75 miljoner uns silver år 2021.

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Den 23 april 2021 gjorde företaget ett pressmeddelande för att informera om att silverproduktionen sedan produktionsstart har överstigit 3 miljoner uns. Samtidigt avslöjades de producerade silver unse under Q1 och den årliga produktionsanvisningen omarbetades. Silverproduktionen under de första tre veckorna i april har varit 97 000 uns.

Företaget har ordnat en garanti för det 5,9 MEUR pant som krävs för det uppdaterade miljötillståndet.

FINANSIELL KALENDER

• Q2                           15 juli 2021

• Q3                           15 oktober 2021
  • Q4 2021                  17 februari 2022

Rapporterna finns tillgängliga på företagets hemsida: www.silver.fi/sv/investerare

Denna rapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av Bolagets revisorer.

Erkki Kuronen, CEO, tel. +358 50 599 3539

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 april 2021, klockan 08:45.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Taggar: