KVARTALSRAPPORT, FÖRSTA KVARTALET 2023

Pressmeddelande den 26 april 2023, Stockholm kl. 08.45

HÖJDPUNKTER I FÖRSTA KVARTALET 2023

• Intäkterna uppgick till 67 MSEK jämfört med 114 MSEK i Q1 2022. Huvudorsaken var en lägre brytningsvolym. Den genomsnittliga silverhalten utvecklades positivt
  • EBITDA uppgick till 6 MSEK (38)
  • Rörelseresultatet uppgick till -10 MSEK (15)
  • Likvida medel uppgick till 34 MSEK (44)
  • Investeringar uppgick till 8 MSEK (13)
  • Produktionen uppgick till ca. 207 000 (336 000) uns silver, 516 (870) uns guld, 232 (465) ton bly, and 515 (990) ton zink i koncentrat
  • Bolaget erhöll en brutto likvid om cirka 3,4 MEUR eller 38,4 MSEK från företrädesemissionen före avdrag för transaktionskostnader
  • Dotterbolaget har tagit en garanti i enlighet med miljötillståndet som säkerhet för förpliktelserna efter nedläggningen av gruvan. Enligt det ingångna avtalet garanten frigjorde en miljon euro från spärrat konto i slutet av mars 2023 för användning av Bolaget

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år

VD-ORD

År 2023 inleddes med en utmanande rörelsekapitalsituation för oss. Åtgärder för att förbättra finansieringssituationen initierades redan i slutet av 2022 och under första kvartalet 2023 slutfördes dessa steg. Emissionen, senareläggning av amorteringen av seniorlånet och frigörandet av en del av spärrkontomedlen slutfördes. Dessa åtgärder säkerställer en tillfreds-ställande rörelsekapitalsituation på kort sikt.

Våra gruv- och produktionsplaner och de aktuella prognoserna för metall- och elpriserna stödjer det positiva kassaflödet för resten av 2023 och gör det dessutom möjligt för oss att finansiera nödvändiga investeringar som infyllnadsborrning (eng. infill drilling).

Produktionsvolymerna låg kvar under planerna på grund av förseningar i den nya gruventreprenörens verksamhet. Vid utgången av kvartalet har den nya gruventreprenören   kunnat öka produktionsvolymer på ett önskat sätt och vi räknar med att stabilisera produktionen under april.

Effekten av förseningar i höjningen av produktionsnivåerna ses som tillfällig och vi bedömer att det inte finns någon signifikant effekt på hela årets produktionsvolymer. Den nya gruventreprenören är fast besluten att förbättra sin prestanda till en nivå som möjliggör stabila brytningsvolymer och uppfyller brytningsplanerna.

Under första kvartalet var kassaflödes-hantering avgörande på grund av den utmanande rörelsekapitalsituationen. Detta inkluderade strikt kontroll över alla operativa kostnader och investeringar. Samtidigt som en del av de planerade kostnaderna senareläggs, säkerställde bolaget att de obligatoriska investeringarna genomförs för att fortsätta verksamheten normalt efter vinterperioden. Till exempel startades en infyllnadsborrningskampanj, som kommer att ge oss de data som behövs för att planera och genomföra brytningen på ett korrekt och kostnadseffektivt sätt.

Den positiva utvecklingen inom silverhalten är uppmuntrande och ger oss tillförsikt att återgå till den uppskattade nivån 90-110 g/t.

Jag vill tacka alla anställda för deras utmärkta arbete under de senaste månaderna. Osäkerheten har utan tvekan påverkat alla. Hela Silver-teamet har tillsammans sett till att den operativa förmågan upprätthålls och nu när vintern övergår till vår är vi redo att accelerera produktionen till de nivåer där vi behöver vara. Vår förväntan på den ökande silverhalten och den positiva utvecklingen av el- och metallpriserna lägger grunden för en tydlig positiv utveckling under resten av året.

VERKSAMHETEN

Företaget driver silvergruvan i Sotkamo, Finland. Produktionen startades i mars 2019 och gruvan producerar silver, guld, zink och bly i koncentrat som säljs till två smältverk. Dessutom säljs pyriten till smältverk för att minimera miljöpåverkan vid avfallsdammen. Företaget innehar gruv- och prospekteringsrättigheter till mineralfyndigheter i närheten av nuvarande verksamhet i Sotkamo-regionen i Finland.

Nettoomsättningen var 67 MSEK jämfört med föregående årets 114 MSEK. Huvudorsaken var en lägre brytningsvolym. Den genomsnittliga silverhalten utvecklades positivt. Den anrikade malmton uppgick till 97 000 ton, som låg på en låg nivå på grund av utmaningarna för den nya gruventreprenören att öka produktions-volymer. Silverhalten förbättrades från föregående kvartal till 72 g/t.

Övriga intäkter om -2,6 MSEK (6) inkluderade huvudsakligen beräknad orealiserad slutlig försäljningsprisjustering på grund av prisskillnaden mellan preliminära och slutliga fakturor för perioden. Nettoomsättningen inkluderar -2 MSEK beräknad slutlig justering av metallhalten på grund av skillnaden i metallhalterna mellan preliminära och slutliga fakturor för perioden. Det slutliga försäljningspriset för silver och guld baseras på det månatliga genomsnittliga marknadspriset två månader efter leveransen, med avdrag för kundens smältverksavgift.

Investeringar i den underjordiska gruvan och miljöinvesteringarna uppgick till 8 MSEK (13) i Q1. P700-projektets infyllnadsborrning fortsatte under Q1, vilka kostnader inkluderades i periodens investeringar.

Under det första kvartalet handlades silverpriset inom ett intervall mellan 20,1 och 24,4 USD per uns. Vid kvartalets utgång var priset på silver 23,9 USD per uns.

Euron stärktes mot US-dollarn under årets första kvartal från 1,0683 i början av året till 1,0875.

Nyckeltal, koncern

Q1 2023

Q1 2022

FY 2022

Intäkter MSEK

EBITDA MSEK

Rörelseresultat (EBIT) MSEK

Soliditet (%)

Kassalikviditet (%)

Personal vid slutet av perioden

Anrikade ton (kt)

Genomsnittlig silverhalt g/ton

PRODUKTION OCH VÄGLEDNING

Under det första kvartalet anrikades 97 000 (173 000) ton malm och producerade cirka 207 000 (336 000) uns silver, 516 (870) uns guld, 232 (465) ton bly, and 515 (990) ton zink i koncentrat.

Produktionsvolymen var lägre på grund av utmaningar för den nya gruventreprenören att öka produktionsvolymer. Förseningar i leveranserna av några gruvmaskinerna förlängde den ursprungliga planen att öka produktionsnivåer. Effekten av den försenade planen att öka produktionsnivåer är tillfällig och kapaciteten av gruventreprenör förväntas stabiliseras under april.

Silverhalterna förbättrades ytterligare under första kvartalet och uppgick till 82 (71) g/t. Silverhalten har förbättrad enligt förväntan och en ytterligare ökning förväntas under Q2 2023 då brytningen främst kommer att fokusera på de nya nivåerna mellan 360 och 420 meter. Silverhalten förväntas återgå till det långsiktiga genomsnittet på 90–110 g/t.

Vägledning för 2023

Bolaget upprepar sin vägledning för 2023 som gavs i februari 2023: Bolaget uppskattar att silverproduktionen kommer att vara 1,4–1,5 miljoner uns under 2023. Bolagets primära mål är dock att maximera intäkterna och det operativa kassaflödet. För att uppnå detta justerar Bolaget blandningen av metaller i malmfoder som kan påverka de producerade silver uns.

Vidare förväntar sig Bolaget att den årliga EBITDA kommer att uppgå till minst 28 % och att nettoskulden i förhållande till EBITDA kommer att ligga under 2,5 vid årets slut.

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Vid årsstämman den 18 april 2023 fattades i huvudsak följande beslut:

• Resultat- och balansräkningar för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2022 fastställdes av stämman. Stämman beslutade att ingen utdelning skulle lämnas för år 2022. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.
  • Stämman beslutade att styrelsen skulle bestå av sex ledamöter utan suppleanter. Jarmo Vesanto, Eeva-Liisa Virkkunen, Sixten Sunabacka, Kimmo Luukkonen och Jukka Jokela omvaldes till styrelseledamöter samt valdes till styrelseledamot Mauri Visuri. Eeva-Liisa Virkkunen omvaldes till styrelsens ordförande.
  • Stämman beslutade att omvälja revisorsbolaget PWC som bolagets revisor intill slutet av årsstämman 2024.
  • Riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare samt riktlinjer för valberedningens utseende fastställdes enligt styrelsens förslag.
  • Stämman fastställde valberedningens förslag om styrelsens arvoden.
  • Stämman beslutade bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, emittera nya aktier eller andra finansiella instrument. Bemyndigandet är begränsat till att högst motsvara en utspädning av det antal aktier som vid tiden för det första emissionsbeslutet, enligt bemyndigandet, motsvarar 10 procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget.

FINANSIELL KALENDER

• Q2 28 juli, 2023
  • Q3 25 oktober, 2023
  • Q4  15 februari, 2024

Mikko Jalasto, CEO, tel. +358 50 482 1689

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 26 april 2023, klockan 08:45.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Taggar: