KVARTALSRAPPORT, TREDJE KVARTALET 2020

Pressmeddelande den 14 oktober 2020, Stockholm kl. 13:00

TREDJE KVARTALET 2020

• Intäkterna uppgick till 130 MSEK (82)

• EBITDA uppgick till 58 MSEK (33)
  • Rörelseresultatet uppgick till 40 MSEK (33)
  • Resultat per aktie uppgick till 0.19 SEK (0.01), 0.18 SEK (0.01) efter utspädning
  • Likvida medel uppgick till 30 MSEK (7)
  • Investeringar uppgick till 4 MSEK (28)
  • Produktionen uppgick till ca. 433 000 (358 000) uns silver, 923 (1081) uns guld, 419 (445) ton bly, and 818 (1 010) ton zink, i koncentrat
  • På grund av den tillämpade prissättningsmekanism ökade de slutliga metallförsäljningspriserna för Q2 2020 både nettoomsättningen och lönsamheten för Q3 2020

Q1 – Q3 2020

• Intäkterna uppgick till 287 MSEK (111)

• EBITDA uppgick till 67 MSEK (3)
  • Rörelseresultatet uppgick till 7 MSEK (-43)
  • Resultat per aktie uppgick till -0.13 SEK (-0.37), -0.12 SEK (-0.37) efter utspädning
  • Investeringar uppgick till 18 MSEK (145)
  • Produktionen uppgick till 1 231 000 (582 000) uns silver, 2 996 (600) uns guld, 1 202 (595) ton bly, och 2 497 (1 305) ton zink, i koncentrat

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år.

VD ERKKI KURONEN

Jag är väldigt glad över att få presentera det ekonomiska resultatet för Q3 2020 och vill lyfta fram några av våra senaste aktiviteter. Teamet på Silvergruvan har arbetat outtröttligt för att uppnå de uppsatta målen men också haft en chans att vila under sommarsemesterperioden. De extraordinära tiderna i samhället och ekonomin verkar fortsätta och vi måste göra vårt bästa för att anpassa oss framöver.

Silverpriset uppnådde det högsta på sju år i augusti efter en snabb höjning från mitten av juli. Det aktuella priset är två gånger högre än det lägsta i mars 2020. Vi fick en dubbel boost från detta prisrally och uppnådde rekordintäkter på 130 MSEK. Försäljningen för Q2 och Q3 illustrerar hur förändringar av metallpriserna påverkar försäljningen. Det slutliga fastställandet av försäljningspriserna av silver och guld två månader efter leveransen ökar den positiva eller negativa effekten av metallprisförändringar på nettoomsättningen och lönsamheten.

Styrelsen och ledningen har fört fruktbara diskussioner i samband med revideringen av bolagets strategi. Man har redan sett några tecken av den nya strategin då vi avyttrat prospekteringstillgångar i Tammerfors och Bergslagen och efter Q3 förvärvat nya tillgångar i Kainuu-regionen från Boliden. Den reviderade strategin kommer att kommuniceras under Q4. Som en del av strategiarbetet påbörjas en utvärdering av olika refinansieringsalternativ för att möjliggöra nästa steg för Sotkamo Silver.

Under Q3 har vi brutit och producerat från den underjordiska gruvan mellan nivåerna 180 till 80 (meter under ytan) och samtidigt har vi arbetat med utvecklingen av gruvan runt 300 nivå där produktionen kommer att börja i slutet av 2020. Vid koncentrationsanläggning har vi bibehållit god driftsäkerhet och återvinning av metallerna till våra koncentrat. Detta demonstreras av rekordhög genomströmning och silverproduktion.

Pilotering av malmsorteringen har utsatts för vissa förseningar på grund av inreserestriktioner från utlandet. Uppnådda resultat av pilotprojektet har dock varit i linje med förväntningarna. Förberedelserna för underjordiska kärnborrning har pågått och borrningarna påbörjas i oktober. Fokus för kärnborrningsprogrammet är att förlänga Silvergruvans livslängd.

Jag ser fram emot att arbeta med vårt utmärkta team för att utveckla företaget till förmån för våra intressenter. Var försiktig och håll dig säker!

VERKSAMHETEN

Sotkamo Silver driver silvergruvan i Sotkamo, Finland. Produktionen startade i mars 2019 och gruvan producerar silver, guld, zink och bly i koncentraten som säljs till ett smältverk. Dessutom innehar företaget direkt och genom dotterbolaget Sotkamo Silver Oy prospekteringsrättigheter till mineralfyndigheter i Finland och Norge.

Under tredje kvartalet avyttrade bolaget sina prospekteringslicenser i Tammerforsregionen i Finland och Bergslagen i Sverige till New Peak Finland Oy och New Peak Sweden Oy.

Nyckeltal

Q2 2020 Q2 2019 FY 2019
Försäljning MSEK 130 82 197
EBITDA MSEK 58 33 8
Rörelseresultat (EBIT) MSEK 40 3 -75
Soliditet (%) 36 37 31
Kassalikviditet (%) 105 37 34
Personal vid slutet av perioden 46 42 47
Anrikade ton ca. 142 000 127 000 343 000
Ingående silverhalt i verket 111 102 107

Företagets nettoomsättning för tredje kvartalet uppgick till 130 MSEK (82). Övriga intäkter under tredje kvartalet 1 MSEK (0) inkluderar ingen uppskattad orealiserad slutlig försäljningsprisjustering för perioden baserad på metallprisökningen. Företagets slutliga försäljningspris för silver och guld baser sig på det genomsnittliga marknadspriset två månader efter leveransen och efter avdrag för kundens smältavgifter.

Investeringar gjordes i den underjordiska gruvan, anrikningsverket, sorteringsmaskinen och miljön, och uppgick till 4 MSEK (28) under Q3 och 18 MSEK (145) under Q1-Q3 2020.

PRODUKTION OCH VÄGLEDNING

Under det tredje kvartalet anrikades 142 000 (127 000) ton malm. Under det andra kvartalet producerade Bolaget ca. 433 000 (358 000) uns silver, 923 (1 081) uns guld, 419 (445) ton bly, och 818 (1 010) ton zink i koncentrat.

Från årets början har producerats 1 231 000 (582 000) uns silver, 2 996 (1 675) uns guld, 1 202 (595) ton bly, och 2 497 (1 305) ton zink i koncentrat. Anrikade ton fram till slutet av Q3 uppgick till ca. 407 000 (218 000).

Den årliga produktionsguiden från den 13 mars 2020 kvarstår oförändrad. I enlighet med den förväntar vi oss att anrika 480 000– 540 000 ton malm med en silverproduktion om 1,4 – 1,7 miljon uns under helåret 2020.

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Sotkamo Silver Oy har ingått ett avtal med Boliden om att köpa gruv- och prospekteringsrättigheterna för gruvkoncessionerna Hietaharju och Peura-aho och prospekteringsområdet Hietaharju North i Suomussalmi. Pressmeddelande om förvärv publicerades den 6 oktober 2020.

FINANSIELL KALENDER

• Bokslutskommuniké för 2020 publiceras den 17 februari 2021

Denna rapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av Bolagets revisorer.

Rapporterna finns tillgängliga på företagets hemsida: www.silver.fi/sv/investerare

KONTAKTPERSON

Erkki Kuronen, VD Sotkamo Silver AB, puh. +358 50 599 3539

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 october, 2020, klockan 13.00.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

OM SOTKAMO SILVER AB (publ)

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen. Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Main Regulated och SOSI1 på NASDAQ Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Taggar: