• Sotkamo Silver/

NÄSTA STEG I FEASIBILITY STUDIEN BESTÄLLD – DÄR EN EKONOMISK OCH EFFEKTIV ANRIKNINGSPROCESS SKA BESTÄMMAS

(NGM:SOSI)

Sotkamo Silver AB har beställt ett anrikningstest från Geologiska Forskningscentralens mineraltekniska pilotanläggning. Målet är att utveckla en process för att kunna ta fram en ekonomisk och effektiv anrikningsmetod för Taivaljärvi silvermalm. Anrikningstestet kommer att vara en nyckelfaktor vid utformningen och planeringen av gruvans anrikningsverk och en viktig del av Feasibility studien. I detta pilottest kommer ca 100 - 150 ton malm att anrikas. Sotkamo Silver kommer att från detta test få alla de nödvändiga parametrar som behövs för att planera Taivaljärvi anrikningsverk. Pilottest kommer att göras i augusti och september samt rapporteras under senare delen av 2011.

Som ett första steg till pilottestet har Sotkamo Silver också beställt ett laboratorieskalig test, vilket kommer att slutföras under mars 2011 och rapporteras under Q2. I detta test kommer cirka 150 kg malm att behandlas i ett kontinuerligt "Locked cycle"–test.

Nödvändig information om anrikningssandens egenskaper kommer att tillhandahållas från minitestet och kommer att bifogas miljötillståndsansökan. Ansökan kommer att göras under Q2 och det väntas ta ett år att få ansökan behandlad.

(För bild se bifogad fil)

Bild: Laserscannad bild i 3D ovan visar tunneln in i malmen. Brytning av malmprov kommer att göras från denna tunnel. Malmhalten varierar från 50 till 300 gr Ag/ton malm och ett representativt malmprov kan erhållas. Prov för minitest erhålls från de borrkärnor som producerats under 2010 års borrprogram.

Stockholm den 16 mars 2011.

Sotkamo Silver AB (publ.)

Timo Lindborg, VD

Om Sotkamo Silver AB (publ.)

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och på NGM Equity börsen i Stockholm.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910. Tickerkod är SOSI.

ISIN- nummer för Sotkamo Silver ABs teckningsoptioner är SE0003299718. Tickerkod är SOSI TO2.

Teckning av aktier i Sotkamo Silver AB med stöd av Teckningsoption 2 (SOSI TO2) pågår under perioden 1 – 31 mars 2011, en aktie för 0,43 kr per Teckningsoption 2. Sista dagen för handel med SOSI TO2 på NGM Equity är den 28 mars 2011.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +358 40 508 3 507.