RESULTAT FRÅN BORRNINGAR OCH YTPROVTAGNING 2006

(NGM:GXCO)

I samband med prospekteringen 2006 har det tagits 167 ytprover. Dessa har i huvudsak tagits i områden söder om de centrala delarna av Kolsvik. Provtagning har skett både i och nära breccian som löper norr – söder genom Kolsvik samt i omliggande sidostrukturer.

De bästa provresultaten kommer från områden utanför huvudbreccian i tidigare kända och möjliga nya sidostrukturer. Prover tagna i breccian är genomgående svagt mineraliserade. Man kan inte från ytproverna dra slutsatsen att huvudbreccian är guldmineraliserad i hela sin längd söderut.

De bästa ytproverna redovisas i tabell nedan.

(För tabeller se bifogad fil)

Borrningarna indikerar flera tidigare okända mineraliserade sidostrukturer både norrut och i centrala delar av Kolsvik. Även om dessa överlag har en svagare mineralisering än i huvudzonerna Klondyke och Oppgangen motiverar dessa nya sidostrukturer ytterligare prospektering under 2007.

Den fullständiga geologiska rapporten kommer att presenteras under första delen av maj månad.

Ytprovtagning och borrning som genomfördes i 2006 är grunden för den fortsatta prospekteringen under 2007. Gexco AB har som mål för prospekteringen 2007 att:

· Bekräfta nya sidostrukturer och förstärka kunskapen om tidigare kända sidostrukturer genom kärnborrning och provdrift.

· Öka de kända resurserna i centrala delar av Kolsvik genom kartläggning av de mineraliserade strukturerna på djupet genom kärnborning, från dagens kända djup på ca 100 meter till ca 200 meter.

· Förlänga servicetunneln mot sydost i huvudzonerna.

Gexco har även anlitat geologisk expertis från Snowden i England för att bistå med planering och utvärdering av prospekteringen 2007.

ÖVRIG INFORMATION

Alla analyser har utförts av ALS Chemex, Öjebyn. Guldanalyserna har utförts enligt ALS Chemex procedur Au-AA26 (fire assay). Fire assay har genomförts av ALS Chemex i Vancouver, Canada.

Det tekniska underlaget i detta pressmeddelande har sammanställts av senior geolog Lasse Telstö.

Stockholm den 26 april 2007

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Jon Fangel, VD Gexco AB, telefon 00 46 735 31 00 35

Gexco ska genomföra undersökningar och utveckla fyndigheter innehållande guld i Skandinavien. Verksamheten skall bedrivas med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco har som mål att inom 3 år ha utvecklat Bindal Gruver till ett producerande guldföretag. En investering i en aktie i ett prospekteringsföretag är förenad med större risk än normala aktieplaceringar. Alla Gexcos prognoser bygger på antaganden som kan visa sig vara felaktiga.

(För fullständig rapport se bifogad fil)