RESULTAT FRÅN PROVDRIFTEN I BINDAL HÖJER DEN GEOLOGISKA SÄKERHETEN

(NGM:GXCO)

Prospekteringsföretaget Gexco har fått samtliga resultat från provdriften i Bindal. Resultaten är positiva och höjer den geologiska säkerheten för guldfyndigheten i Kolsvik. Vägd medelhalt för materialet i salvorna OP-04 – OP-10 är 5,6 gram guld per ton baserat på provtagning från knappt 1 800 ton. Det är klart över vad som anses som lönsamhetsgräns för mindre underjordsgruvor. För materialet i salva OP-09 redovisas 6,3 gram guld per ton och för OP-10 redovisas 3,1 gram guld per ton.

Gexco arbetar i Bindal med en kombination av provdrift och traditionella borrprogram för att kunna starta gruvverksamhet. Provdriften är ett nödvändigt komplement till tidigare borrningar och genomförs bland annat för att verifiera mineraliseringarnas utbredning i bredd och längd, det vill säga kontinuiteten mellan borrhålen och för att fastställa en noggrannare genomsnittlig halt för denna del av fyndigheten.

Genomsnittlig vägd halt för salvorna OP-04 – OP-10 på totalt 1789 ton är 5,6 gram guld per ton. Halten redovisas på det material som har matats in i anläggningen för OP-04 – OP-08 och för material utgående från kross för OP-09 – OP-10.

Halterna redovisas som faktiska mätta värden som tar hänsyn till förluster på grund av gråbergsinblandning och förluster under transport av material från gruva till anrikningsverk. Dessa förluster kan ibland vara betydande och är svåra att uppskatta med stöd av enbart kärnborrning. All beräkning av resurser och reserver skall ske med hänsyn till dessa förluster.

Salvorna OP-04 – OP-10 redovisas i tabell nedan. Placering av salvor finns tillgängligt på www.gexco.se.

OP-04 och OP-06 har skjutits selektivt med brytningsbredder på över 4 m medan OP-06 til OP-10 avser hela salvan i ca 4,3 – 5,5 meters brytningsbrädd. Indriften var i genomsnitt ca 4,3 meter per salva och totalt på 30,2 meter. Höjden på salvorna varierar kring 5 meter. Salva OP-09 och OP-10 har krossats, provtagits och lagrats för senare anrikning.

(För tabell se bifogad fil.)

I pressmeddelande från november 2007 redovisades halten for OP-08 preliminärt som 28,2 gram per ton. Senare analyser av ytprover på denna salvans ”stuff”, eller den blottlagda ytan, ger lokala halter upp till 95,9 gram. Höga lokala halter kan medföra att ”nugget”-effekter påverkat det tidligare redovisade resultatet som baserades på ett mindre antal prover. Vi väljer därför att redovisa genomsnittvärdet från ett större antal kontrollprover från OP-08. Dessa prover har analyserats hos ALS Chemex och bör ge ett mer rättvisande resultat.

Provtagning

Vid normal drift av anläggningen (salvor OP-04 – OP-08) har materialprover på några kilo material tagits vid transportbandet till stångkvarn. Materialprov har tagits varje timme och slagits samman till ett skiftprov. Varje skiftprov har splittats till analysprover som har skickats till labb för analys.

För salva OP-08 har det även tagits 93 materialprov som har analyserats var och en för sig för verifiering. För salvorna OP-09 (107 prov) och OP-10 (112 prov) har det tagits materialprover vid utloppet från krossen. Proverna har tagits med ett fast tidsintervall genom hela krossningen av salvorna. Dessa materialprov har analyserats var och en för sig och medelvärdet redovisas i tabellen ovan.

Det har även tagits ett stort antal prover för att verifiera de ingående halterna genom beräkning av en massbalans för anläggningen och för att få processteknisk information. Dessa prov underbygger resultaten som visas i tabellen ovan. Resultatet av dessa beräkningar redovisas i en rapport om verksamheten 2008 som presenteras senare.

For att ytterligare verifiera halter i salvorna har det genomförts betydande kartläggning och ytprovtagning av varje ”stuff” eller den blottlagda ytan för varje salva.

Provtagningen av salvorna har skett under kontroll av miljögeolog Mari Holthe, MSc. Geolog. Alexander Kühn, PhD, har deltagit i provtagningen av de större provserierna från OP-09 och OP-10. Båda är anställda i Gexcos dotterföretag Gexco Norge AS.

Analyser

Delar av analyserna har utförts på Molab as, som är ett industrilaboratorium i Mo i Rana, Norge (www.Molab.no ). Molab är ett dotterföretag till SINTEF (www.sintef.no ), som är Skandinaviens största oberoende forskningsorganisation. Molab är ackrediterat enligt NS-EN ISO/IEC 17025 men är inte fullt ackrediterat för analyser av guld. Molab har valts för närhet till laboratoriet och behovet för snabba svar. Analysmetoden som har använts är ICP-OES. Halterna i salvorna OP-04 till OP-08 baseras på medelvärdet av minst två parallella analyser av alla prov förutom för ett provsvar från OP-06 som bara baseras på en analys. Parallellanalyser, eller dubbletter, är flera analyser från samma prov.

Delar av analyserna har utförts av ALS Chemex, Öjebyn som är ackrediterade enligt ISO9001:2000 / ISO 17025. Guldanalyserna har utförts enligt ALS Chemex procedur Au-AA15 (Leachwell) och procedur Au-AA26 (Fire assay).

För att kvalitetssäkra provtagning, provberedning och analys har det även genomförts ett antal analyser på prover som är standardprover, blanka prover och dubbletter. Analyssvar från våra standardprover visar i två tillfällen en något högre halt än den verkliga. Samtliga övriga 35 kontrollanalyser tillfredsställer de krav som Gexco Norge AS har i sitt system för kvalitetssäkring.

Det bör noteras att halter i det material som analyserats enligt ovan inte behöver vara representativ för mer än just den del av fyndigheten där proven har tagits.

Det tekniska underlaget i detta pressmeddelande har granskats av geolog Perry Kaspersen, som är godkänd som Kvalificerad Person enligt SveMin. Perry Kaspersen är anställd som chefsgeolog i Gexcos dotterföretag Gexco Norge AS.

Stockholm den 30 januari 2008

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta: Jon Fangel, VD Gexco, telefon 0735 31 00 35

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande den 30 januari 2008 kl. 08.00.

Gexco ska genomföra undersökningar och utveckla fyndigheter innehållande metaller i Skandinavien. Verksamheten skall bedrivas med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco har som mål att inom 3 år ha öppnat minst en gruva i Nordnorge. En investering i en aktie i ett prospekteringsföretag är förenad med större risk än normala aktieplaceringar. Alla Gexcos prognoser bygger på antaganden som kan visa sig vara felaktiga.