SAMMANDRAG AV KVARTALSRAPPORT JANUARI-MARS 2010 FÖR GEXCO AB

(NGM:GXCO)

Sammandrag av väsentliga händelser

- Gexco har genomfört ett förvärv av Silver Resources Oy vilket tillför Gexco ett spännande gruvprojekt i Finland med silver som huvudmetall och en kassa på ca 25 MSEK.

- Förvärvet har genomförts genom utgivande av 181 400 000 aktier i en apportemission och 31 500 000 teckningsoptioner.

- Gexco har också genomfört en nyemission utan företräde för befintliga aktieägare av 8 953 995 aktier.

Finansiella nyckeltal för perioden januari-mars 2010 (2009).

- Koncernens nettoomsättning var 31 kSEK, periodens resultat – 3 090 kSEK och resultatet per aktie – 0,17 SEK.

- Likvida medel uppgår per 2010-03-31 till 3 264 (986) kSEK.

- Använda medel uppgår till 2 625 kSEK.

- Resultatet för koncernen före skatt är – 3 090 (- 446) kSEK.

- Resultatet för moderbolaget före skatt är - 1 322 (2 168) kSEK.

Sammandrag av väsentliga händelser efter periodens utgång

- Gexco har genomfört förvärvet av Silver Resources. Tillträdet skedde under april och kommer att bokföras under Q2 2010 som ett så kallat omvänt förvärv. För mer information om förvärvet och det ”nya” Gexco, se det publicerade prospektet Gexco 2010.

Om Gexco AB

Gexco har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver i Finland och mineralfyndigheter innehållande guld och basmetaller i Nord-Norge. Det nu genomförda förvärvet medför att fokus flyttas från Norge till Finland.

Gexco tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Gexco har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Gexco tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Gexco är noterad på NGM Equity i Stockholm. Gexcos tickerkod är GXCO, ISIN-nummer för Gexco-aktien är SE0001057910. En börspost uppgår till 1 000 aktier.

Läs mer om Gexco på www.gexco.se

Bilaga: Fullständig delårsrapport för januari – mars 2010

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD Gexco AB, tel. +358 40 508 3 507

Informationen i denna pressrelease är sådan som Gexco AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen har lämnats för offentliggörande den 20 maj 2010 kl. 13.00

(För fullständig rapport, inkl. tabeller, se bif. fil)