SOTKAMO SILVER: PILOTTEST AV MALMSORTERING HAR PÅBÖRJATS

Pressmeddelande den 2 juni 2020, Stockholm kl. 08:45

Sotkamo Silver har påbörjat pilottest av malmssorteringen i maj. Malmsorteraren har levererats till Silvergruvan av Outotec och Tomra. Malmsorteraren använder röntgen (X-Ray Transmission XRT) -teknologi för att skanna varje matningspartikel och för att identifiera de relativa atomdensitetsskillnaderna i partiklar och sedan separera önskade högkvalitativa partiklar från det fattiga materialet pneumatiskt.

Sortering av marginalmalm sker efter primär krossning och förväntas minska sidoberget med ungefär 50% som går in i kvarn- och flotationsprocessen. Detta förbättrar avsevärt energieeffektiviteten eftersom mindre material mals och även materialeffektiviteten då marginalmalm kan utnyttjas och anrikas. Överbliven fattig malm används som stenfyllning i den underjordiska gruvan.

KONTAKTPERSON

Erkki Kuronen, VD för Sotkamo Silver Oy, telefon +358 50 599 3539

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger genom sitt dotterbolag Silvergruvan i Sotkamo vilken startade produktionen i mars 2019 och har nått full produktionskapacitet. Dessutom innehar Bolaget prospekteringsrättigheter till mineralfyndigheter som innehåller ädel- och basmetaller i Finland, Sverige och Norge.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Main Regulated och SOSI1 på NASDAQ Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Taggar: