SOTKAMO SILVER AB: HÖGA SILVER- OCH GULDHALTER VID KOMPLETTERINGSBORRNINGAR I SILVERGRUVAN

Kampanjen för kompletteringsborrningar i Silvergruvan genomfördes under maj och juni 2017. Totalt gjordes 12 kärnborrhål med en total längd om 1 457,45 meter från snedbanan i underjordsgruvan. Borrningarna genomfördes med WL-66 utrustning vilket gav 50,5 mm diameters kärnor. Fram till nu har åtta hål analyserats och de återstående förväntas bli klara inom de närmaste veckorna. Uppskattningarna av mineralreserver och mineraltillgångar kommer att uppdateras så snart alla analyser är klara. Förutom höga silver- och guldkoncentrationer innehöll kärnsektionerna även bly- och zinkrika horisonter.

Målet med kompletteringsborrningarna var att undersöka förlängningen av de höghaltiga zonerna i längsriktningen och öka mineralreserverna, men även att bestämma gränserna för mineralfyndigheten och dessutom förstärka tilltron till malm-modellen.

En sammanfattning av de bästa kärnsektionerna återges i Tabell 1 och borrhålens läge visas i Bild 1.

Borrhål TU17-04 borrades mellan de planerade strossarna vid ett djup av ca. 350 meters. Kärnsektionen innehöll 11 meter malm med en genomsnittlig halt om 233 g/t silver, 0,43 g/t guld, 1,44% bly och 1,94% zink. Den bästa intervallmetern innehöll 914 g/t silver, 0,92 g/t guld, 6,81% bly och 4,85% zink. Borrhålets läge visas i Bild 1 och kommer bli föremål för brytning och framtida produktion.

Borrhål TU17-05 och TU17-07 borrades för att undersöka den guldrika horisonten, vilken har genomskurits i tidigare borrkampanjer. Horisonten är belägen på den nedre kanten och under den nuvarande malm modellen. Båda kärnsektionerna innehöll både guld- och silverrika horisonter. De två bästa borrmetrarna gav 253 g/t silver och 6,26 g/t guld (TU17-05 mellan 165,00–167,00) och 275 g/t silver och 1,62 g/t guld (TU17-05 mellan 29,00–31,00). Den bästa kärnsektionen för TU17-07 var vid ett djup mellan 120,00–122,00 meter innehållande 220 g/t silver och 0,52 g/t guld. Denna kärnsektion innehöll även 3,93% bly och 6,96% zink.

De höga silver- och guld koncentrationerna bekräftar de tidigare indikationerna (för t. ex. TU39 och TU76) av förlängningen av mineralfyndigheten till djupet av lineationen och signifikanta guldkoncentrationer i djupet.

Sotkamo Silvers borrprogram har planerats och övervakats Erkki Kuronen. Han har en Competent Person status i enlighet med JORC-koden (2012).

Dessa borresultat stärker min uppfattning om att i djupet under de kända malmreserven, det finns delar av mineraltillgångar med högre metall- och guldhalter” Kommenterar Dr Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver.

Resultaten från de första åtta hålen i borrprogrammet finns vår webbplats: http://www.silver.fi/sivu/se/projects/reports_and_drilling_results/

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 juli 2017 kl. 8:45 CEST. Kontaktperson: Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB, telefon +358 40 508 3507

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna.

Stockholm den 31 juli 2017

Sotkamo Silver AB (publ)
Timo Lindborg, VD

Bild 1: Snedbana, planerade strossar och borrhål i denna kampanj (gröna) i längsgående sektioner av Silvergruvan. De bästa kärnsektionerna från denna och tidigare kampanjer och borrhål är TU39 och TU76 som visas på bilden.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Anförandet

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin. Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.
ISIN-nummer för teckningsoptioner av serie 2016/2017 är SE0008373880.

Det finns 20 643 198 teckningsoptioner och var och en ger rätt att teckna en aktie för 4 kronor i augusti 2017.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Taggar: