• Sotkamo Silver/

Sotkamo Silver AB: UPDATERAD MINERALRESURS- OCH MALMRESERV-UPPSKATTINGAR INDIKERAR EN BETYNDE ÖKNING AV GRUVANS LIVLÄNGD

Pressmeddelande: Stockholm den 27 juni 2022, klockan 12.00.

Sotkamo Silver AB har nöjet att meddela uppdateringen av mineraltillgångs- och malmreservuppskattningarna för Silvergruvan.

Mineralresursuppskatting (Mineral Resource Estimate, “MRE”) uppgår till 9,242 miljoner ton (Känd, Indikerad och Antagen) vid genomsnittliga kvaliteter på 54 g/t silver, 0,20 g/t guld, 0,23 % bly och 0,56 % zink eller 93 g/t som silverekvivalent.

• Den detaljerade uppdelningen av mineraltillgångsklassificeringen finns i bilaga 1 till detta meddelande.
  • MRE utarbetas av Afry Finland Oy i enlighet med JORC 2012-koden.
  • Historiska borrdata (före 2011) har exkluderats från data eftersom de inte överensstämmer med kraven i JORC 2012 på grund av bristen på tillförlitlig riktninsinformation och kvalitetssäkring/kvalitetskontroll vid den tiden.
  • Borrning utförd 2020–2021, ca. 5,6 km, har inkluderats i uppskattningen.
  • MRE inkluderar mineralisering nedan till 550 – 700 meters djup.

Uppskattning av malmreserver (Ore Reserve Estimate, “ORE”) uppgår till 1,909 miljoner ton (Bevisat, Sannolik och icke-JORC) vid genomsnittliga kvaliteter på 104 g/t silver, 0,29 g/t guld, 0,22 % bly och 0,52 % zink eller 129 g/t som silverekvivalent.

• Den detaljerade uppdelningen av malmreservatsklassificeringen finns i bilaga 2 till detta meddelande.
  • ORE representerar den del av MRE där uppgifterna har varit tillräckliga för att stödja gruvplaneringen och bedömningen rimligen motiverar den eventuella utvinningen.
  • ORE har preparerad internt och data från den historiska borrningen (före 2011) och produktions skedets slamborrningar har använts för att preparera uppskattningen. På grund av detta kan den inte betraktas som JORC 2012-kompatibel, men ledningen drar slutsatsen att den preparerade ORE ger en tillförlitlig uppskattning av den för närvarande kända brytbara delen av Silvergruvan.
  • ORE inkluderar mineralisering nedan till 450 meters (JORC-kompatibel) och inkluderar underjordiska utgrävningar nedan till 500-600 meter (icke-JORC).

Prospekteringspotential och ny borrning 2022

• Silvergruvan förblir öppen på djupet och ytterligare prospekteringsmål har identifierats även på de redan borrade djupen.
  • Hittills har vi borrat ca. 6 km ny borrkärna 2022 både från ytan och under jorden och helårsmålet är ca. 12 km, vilket är en betydande ökning till tidigare.
  • Borrning 2022 har riktats till a) att ytterligare definiera och bekräfta reserven mellan 350 till 500 meter, det utvecklings- och produktionsområdet under de närmaste åren, och b) att bekräfta kontinuiteten i malmen mellan 600 till 700 meter djup och skapa mål för ytterligare borrning.

Lednings vy

• Ledningen och styrelsen ser att den betydande delen av den nuvarande mineraltillgången, som inte ingår i malmreserv, skulle kunna uppgraderas och inkluderas i malmreserv i framtiden genom fortsatt borrning.
  • Mot bakgrund av ovanstående beräknas den nuvarande malmreserven och, den del av mineraltillgången som har rimliga utsikter för ekonomisk utvinning, ge gruvans livslängd på 7- 8 år med potential att öka ytterligare.

VD Erkki Kuronen kommenterar: "Vår malmreserv var 2,75 miljoner ton när vi startade produktionen 2019. Sedan dess har vi brutit ca. 1,8 miljoner ton malm. Med tanke på detta vår nuvarande malmreserv på ca. 1,9 miljoner ton visar att mineraltillgångarna genom kontinuerlig borrning kan uppgraderas till malmreserver. Vårt strategiska mål är att förlänga Life of Silver Mine med P700-projektet. För att uppnå detta kommer vi att öka malmreservbasen gradvis när P700-projektet avancerar. Den släppta uppdateringen är ett resultat av hela teamets hårda och dedikerade arbete som förtjänar beröm. Dessutom är de opublicerade analysresultaten från 2022-borrningen uppmuntrande och stärker vår syn på att Silvergruvan har potential, och vi är på rätt väg med implementeringen av vår strategi.”

Stockholm den 27 juni 2022

Sotkamo Silver AB

Erkki Kuronen, CEO

Bilaga 1: Mineralresursuppskattning av Silvergruvan

Mineraltillgångar

Mass

Ag

Au

Pb

Zn

AgEq

klassification

(kt)

(%)

Känd

Indikerad

Sub total (K&I)

Antagen

Grand total

Tabell 1: Mineraluppskattning av Silvergruvan

Anteckningar och antaganden om mineraltillgångar:

(1) Uppskattningen av mineraltillgångarna har ett ikraftträdandedatum den 2X juni 2022. (2) Mineraltillgångarna har inte visat ekonomisk lönsamhet. (3) Uppskattningen har upprättats och rapporterats i enlighet med rekommendationerna i 2012 års Australasian Code for Reporting of Mineral Resources and Ore Reserves (JORC 2012). (4) Använd växelkurs: USD/EUR 1,214. (5) Basfall cut-off-graden för uppskattningen av mineraltillgångarna är 40 g/t AgEq. (6) AgEq = silverekvivalent g/t. AgEq-kvalitet beräknas med (USD-priser på) silver US$25,6 $/oz, guld US$1 760 $/oz, bly 2 000 $/t och zink US$2 820 $/t. Inga metallurgiska eller återvinningsfaktorer har antagits. (6) AgEq-gradsberäkning = Ag ppm +(Au ppm * [AgEq Au in situ])+(Pb ppm *[AgEq Pb in situ])+(Zn ppm * [AgEq Zn In situ]), där AgEq Au i situ = ([Au $/oz]/[1 Eur i US$])/([Ag $/oz]/[1 Eur i US$]), AgEq Pb in situ = ((([Pb $/t] / [1 Eur i US$])/1000000)) / (([Ag $/oz]/[1 Eur i US$]) / ([Troy oz. i gram]/1000000)/1000000)), och AgEq Zn in situ= ((([Zn $/t] / [1 Eur i US$])/1000000)) / (([Ag $/oz]/[1 Eur i US$]) / ([Troy oz. i gram]/1000000)/1000000). (7) Det förväntas rimligen att majoriteten av antagna mineraltillgångar skulle kunna uppgraderas till indikerade eller uppmätta mineraltillgångar med fortsatt prospektering. (8) Sotkamo Silver är inte medveten om några juridiska, politiska, miljömässiga eller andra risker som väsentligt kan påverka den potentiella utvecklingen av mineraltillgångarna. (9) Beroende på mängden data inom domänen användes antingen Ordinary Kriging-metoden (“OK”) eller Inverse Distance Squared (“ID2”) algoritmer för gradinterpolation för Silver Mine Mineral Resource med hjälp av ett experimentellt variogrammodell skapat för elementen Ag, Au, Pb och Zn. Uppskattning av domäner med hjälp av algoritmen Inverse Distance Squared (“ID2”) med hjälp av en individuell sökellipsoid orienterad mot den genomsnittliga strejken, störningen och nedgången av den mineraliserade zonen.

Prover inom ”wireframes” sammansattes med 1 m intervall. Uppskattningen baseras på en blockstorlek på 5 m (X) gånger 10 m (Y) gånger 10m (Z), med delblock på 1m gånger 1m gånger 1m. Ett skrymdensitetsvärde på 2,82t/m³ tilldelades alla material (malm och avfall).

Behörig persons (”Competent Person”) uttalande

Informationen i detta meddelande som avser mineraltillgångar är baserad på information sammanställd av Ville-Matti Seppä och Ove Klavér, båda är behöriga personer (”Competent Persons”) med EurGeol-kvalifikationer. Seppä och Klavér är heltidsanställda på AFRY Finland Oy. Herr Klavér har tillräcklig erfarenhet som är relevant för typ av mineralisering och typ av fyndighet som övervägs och för den aktivitet som genomförs för att kvalificera sig som en behörig person enligt definitionen i 2012 års upplaga av "Australasian Code for Reporting of Exploration Results, Mineral Resources, and Ore Reserves”. De behöriga personerna Seppä och Klavér har granskat, verifierat och godkänt innehållet i detta pressmeddelande när det gäller uppskattningen av mineraltillgångarna. Seppä eller Klavér äger inte aktier i Sotkamo Silver AB.

Bilaga 2: Malmreservuppskattningen av Silvergruvan

Reserve

Mass

Ag

Au

Pb

Zn

AgEq

classification

(kt)

(%)

Bevisad

Sannolik

JORC-kompatibel

Icke-JORC

Grand total

Tabell 2: Malmreservuppskattningen av Silvergruvan

Anteckningar och antaganden om malmreserver:

(1) Uppskattning av malmreserver är baserad på ovan nämnda mineraltillgångsuppskattning (JORC-kompatibel) och ytterligare resurser som stöds av gamla data och slamborrningsprover (Icke-JORC). (2) Gruvplanering har gjorts för den del av mineraltillgången där tillräcklig information har funnits tillgänglig för att stödja gruvans utformning. Designparametrarna och principerna är antagna från den nuvarande gruvdriften och har visat sig vara lämpliga för malmtypen. (3) Gränsvärde (Cut-Off)  för NSR har varit 45 Euro/ton, NSR har härletts från AgEq (Ag-ekvivalent) med tillämpning av metallurgiska återvinningar och samma Ag-pris och USD/EUR-kurs som i mineraltillgångsuppskattningen – uppskattade fraktkostnader på 6,5 EUR/t. (4) Mass- och haltuppskattningar inkluderar både förväntad malmförlust på 10 % och en utspädning på 15 % (dagbrott) och 20 % (underjordsgruva). Utspädningsmaterial beräknas vara ofruktbart, det vill säga nollvärden för alla metaller. (5) Sotkamo Silver är inte medveten om några juridiska, politiska, miljömässiga eller andra risker som väsentligt kan påverka den potentiella utvecklingen av mineraltillgångarna till malmreserver.

Bilaga 3:

Schematisk långsektionsillustration av klassificeringen och lednings vy LOM. A) ”Mined out” indikerar området, där brytningen till största delen har slutförts, men det finns fortfarande spridda underjordiska utgrävningar. B) ”JORC Compliant Reserve” anger det område där mängden och kvaliteten på data har varit tillräcklig för uppmätt/indikerad resursklassificering. C) ”Non-JORC Compliant Reserve” anger området där resursen är baserad på antagen resurs och har fått stöd av den gamla borrningen. D) ”Management view LOM extension” indikerar den del av mineraltillgången som kan uppgraderas till malmreservat genom ytterligare borrning.

Erkki Kuronen, CEO, tel. +358 50 599 3539

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 juni 2022, klockan 12.00.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Om Sotkamo Silver AB

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Bolaget äger Silvergruvan i Sotkamo, var produktionen började i mars 2019. Dessutom har företaget mineralrättigheter till mineralfyndigheter som innehåller ädelmetaller och basemetaller i Finland.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Main Regulated Equity och SOSI1 på Nasdaq Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Taggar: