• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER HAR ANLITAT KPMG CORPORATE FINANCE FÖR ATT BISTÅ VID UTVECKLINGEN OCH FINANSIERINGEN AV SITT FLAGGSKEPP, SILVERGRUVA -PROJEKTET

Sotkamo Silver AB (“Sotkamo Silver” eller “Bolaget”) har intensifierat arbetet med utvecklingen av Bolagets flaggskepp, Silvergruva -projektet, inklusive att granska de finansieringsmöjligheter som kan vara möjliga.

Sotkamo Silver har anlitat KPMG Corporate Finance ("KPMG") för att stödja Bolaget vid granskning och förberedelse av de olika finansieringsalternativ som finns att tillgå på marknaden. Bolaget står fast vid och fokuserar på att utveckla Taivaljärvi Silvergruva -projektet, för att maximera avkastningen för aktieägarna.

KPMG har lång erfarenhet inom gruvindustrin och ett särskilt corporate finance-team för metaller och gruvdrift, vilket har sitt huvudkontor i London. KPMG är också ledande corporate finance rådgivare i både Sverige och Finland, med ett erfaret team i dessa regioner.

”Min uppfattning är att Sotkamo Silver har nytta av KPMGs direktkontakter till internationella investerare, liksom kunskapen om den lokala marknaden och kapacitet till utförande i de nordiska länderna. Vi tror att detta ger oss bästa möjliga tillgång till den nordiska och internationella finansmarknaden. Jag är stolt över att kunna engagera denna erfarna grupp av rådgivare" säger Sotkamo Silvers VD, Dr. Timo Lindborg.

Stockholm 2013-03-05

Timo Lindborg, CEO

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruva projektet.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910 och förteckningsoptioner SE0004635290.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tele +46-8-30 49 20.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.