SOTKAMO SILVER HAR BESLUTAT ATT ÄNDRA VILLKOREN FÖR UTESTÅENDE KONVERTIBLER AV SERIE 2018/2022

Pressmeddelande: Stockholm den 17 mars 2022, klockan 13:10.

Styrelsen i Sotkamo Silver AB (publ) ("Sotkamo Silver" eller "Bolaget") har i överenskommelse med innehavarna av Bolagets utestående konvertibler av serie 2018/2022 ("2018 års Konvertibler") beslutat att ändra villkoren för 2018 års Konvertibler, för att möjliggöra förtida inlösen av 2018 års Konvertibler.

Bolaget och innehavarna av 2018 års Konvertibler har nått en överenskommelse om ändring av villkoren för 2018 års Konvertibler, vilket gör det möjligt för Bolaget att lösa in samtliga utestående konvertibler till ett pris motsvarande 101% av det nominella beloppet plus upplupen ränta.

Bolaget meddelade den 11 januari 2022 att det utreder möjligheten att refinansiera finansiella instrument som förfaller 2022. Vidare meddelade Bolaget den 4 mars 2022 att Sotkamo Silvers helägda dotterbolag Sotkamo Silver Oy inlett ett skriftligt förfarande för att ändra villkoren för sitt säkrade obligationslån om 13 200 000 EUR för att möjliggöra förtida inlösen av sådana obligationer. Ändringen av villkoren för 2018 års Konvertibler är ytterligare ett steg i processen att möjliggöra refinansiering av finansiella instrument som förfaller 2022.

Stockholm, 17 mars 2022

Sotkamo Silver AB

Erkki Kuronen, CEO

Erkki Kuronen, CEO, tel. +358 50 599 3539

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 mars 2022, klockan 13:10.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Om Sotkamo Silver AB

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Bolaget äger Silvergruvan i Sotkamo, var produktionen började i mars 2019. Dessutom har företaget mineralrättigheter till mineralfyndigheter som innehåller ädelmetaller och basemetaller i Finland.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Main Regulated Equity och SOSI1 på Nasdaq Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Taggar: