• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER HAR UNDERTECKNAT ETT NYTT PRIORITERAT LÅNEAVTAL MED HÅLLBARHETSMÅL OCH PUBLICERAR RESULTATET AV DET SKRIFTLIFA FÖRFARANDET GÄLLANDE DESS OBLIGATIONSLÅN OM 13 200 000 EUR

Pressmeddelande 28 Mars 2022
Stockholm 15:00 CET

Pressmeddelande: Stockholm, den 28 mars 2022, 15.00 CET

Sotkamo Silver AB:s helägda dotterbolag Sotkamo Silver Oy (”Bolaget”) har ingått ett nytt prioriterat låneavtal (”Nytt Prioriterat Lån”) om 14 600 000 EUR, som en del av den refinansiering av Bolagets finansiella instrument som offentliggjordes den 11 januari 2022.

Sammanfattning av det nya prioriterade låneavtalet:

• På det Nya Prioriterade Lånet uppbärs en ränta bunden till 12 månaders EURIBOR (minimi 0 %) med en marginal på 6,5 %
  • Det Nya Prioriterade Lånets löptid är fyra år och förfallodagen kommer att vara den 31 mars 2026
  • Det Nya Prioriterade Lånet ska återbetalas i årliga avbetalningar enligt följande: (i) 1 500 000 EUR den 31 mars 2023, (ii) 2 500 000 EUR den 31 mars 2024, (iii) 4 000 000 EUR den 31 mars 2025 och (iv) återstående summa den 31 mars 2026
  • Marginalen för det Nya Prioriterade Lånet är kopplad till ett kriterium för efterlevnad av olika hållbarhetsaspekter (Sustainability Compliance Criteria), vilka inkluderar årliga mål för att minska kvävebelastningen i vattnet, att öka den relativa andelen förnybar elektrisk energianvändning samt återvinning
  • Säkerhetspaketet för det Nya Prioriterade Lånet består av följande säkerheter:
    • av Sotkamo Silver AB, en moderbolagsgaranti;
    • av Sotkamo Silver AB, pantsättning av aktierna i Bolaget och pantsättning av vissa koncerninterna fordringar, och
    • av Bolaget, pantsättning av gruvkoncessionen för Bolagets verksamhet, pantsättning av fastighetsinteckningar och pantsättning av företagsinteckningar.

Dessutom har Bolaget slutfört det skriftliga förfarandet (”Skriftligt Förfarande”) relaterat till villkoren (”Villkoren”) för dess säkrade obligationslån om 13 200 000 EUR (ISIN FI4000315379) (”Obligationslånet”) som initierades den 4 mars 2022.

Den föreslagna ändringen av punkt 8.1 (Redemption at maturity) i Villkoren för att tillåta en möjlig förtida inlösen från den 31 mars till den slutliga förfallodagen, den 27 juni 2022, godkändes i det Skriftliga Förfarandet av Obligationslånneinnehavarna med en majoritet på cirka 87%. Alla deltagare i det skriftliga förfarandet samtyckte till ändringen. Följaktligen lades även en definition av period av förtida inlösen till Villkoren.

Bolaget ämnar utnyttja sin rätt till förtida inlösen och lösa in Obligationslånet för en summa som per Obligation motsvarar 100 procent av det nominella beloppet (Nominal Amount, såsom definierat i Villkoren), tillsammans med upplupen obetalt ränta (Redemption Price) på eller runt den 1 april 2022.

I och med det Nya Prioriterade Lånet om 14 600 000 EUR och de nya konvertiblerna om 6 401 920 EUR (såsom publicerat den 24 mars 2022) har Sotkamo Silver med framgång slutfört refinansieringen av dess finansiella instrument som löper ut 2022.

Aktia Alexander Corporate Finance Ab har fungerat som Sotkamo Silvers finansiella rådgivare, Advokatfirmaet Schjødt As har fungerat som Sotkamo Silvers svenska juridiska rådgivare och Borenius Advokatbyrå Ab har fungerat som Sotkamo Silvers finska juridiska rådgivare i samband med transaktionen.

Stockholm, 28 mars, 2022

Sotkamo Silver AB

Erkki Kuronen, CEO

Erkki Kuronen, CEO, tel. +358 50 599 3539

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt värdepappersmarknadsreglering. Informationen lämnades in för offentliggörande till ovanstående kontaktpersoners byrå den 28 mars 2022 klockan 15:00 CET.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan förekomma skiljaktigheter i de översatta versionerna.

Om Sotkamo Silver AB:

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Bolaget äger Silvergruvan i Sotkamo, var produktionen började i mars 2019 och som nått sin fulla produktionskapacitet. Dessutom har företaget mineralrättigheter till mineralfyndigheter som innehåller ädelmetaller och basemetaller i Finland.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Main Regulated Equity och SOSI1 på Nasdaq Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Taggar: