• Sotkamo Silver/

TAALERITEHDAS TECKNAR KONVERTIBLER I SOTKAMO SILVER FÖR 14,1 MSEK OCH GER EN EMISSIONSGARANTI OM TOTALT 3 M€

Taaleritehtaan Sijoitustehdas Oy har tecknat 2 064 319 konvertibler utgivna av Sotkamo Silver till ett sammanlagt värde om SEK 14 161 228,34 (1,5 M€). Varje konvertibel med ett kvotvärde om SEK 6,86.

Teckning av konvertiblerna är en del av det slutliga finansieringspaketet för byggandet av Silvergruvan. Vid nästa emission åtar sig Taaleritehdas att teckna det antal aktier som motsvarar 3 M€. Villkoren ska vara desamma för alla aktietecknare.

Taaleritehdas har rätt, att från den dag då konvertiblerna har registrerats hos Bolagsverket och t.o.m. den 15 mars 2017, begära konvertering till nya aktier i Bolaget. Antalet nya aktier vid konvertering kan maximalt uppgå till 2 064 319.

Sotkamo Silver har rätt att, från den dag då konvertiblerna har registrerats hos Bolagsverket och t.o.m. den 15 mars 2017, vid ett eller flera tillfällen, helt eller delvis, lösa konvertiblerna till ett belopp motsvarande 105 % av deras nominella värde plus upplupen ränta.

Konvertibellånet förfaller den 31 mars 2017, i den mån konvertering inte har skett innan detta datum, eller om Bolaget inte har betalat tillbaka lånebeloppet som förtidsinlösen.

Emission av konvertibler har beslutats av styrelsen den 28 oktober 2015 inom ramen för det bemyndigande som beslutats vid tidigare årsstämma. Bemyndigandet ger styrelsen rätt att vid ett eller flera tillfällen, besluta om nyemission av aktier eller andra finansiella instrument med en maximal utspädning av tio (10) procent av det totala antalet utestående aktier vid tidpunkten för styrelsens första beslut i enlighet med bemyndigandet.

"Denna finansiering är välkommen vid perioden för finansieringsförhandlingar och konstruktion av det slutgiltiga finansieringspaketet. Bolaget arbetar aktivt med förberedelserna och jag förväntar mig att lösningen kommer att uppnås under första halvåret 2016. Emissionsgarantin om 3 M€ tillsammans med ABBs finansiering och TEKES lån är mycket viktiga steg vid den slutliga finansieringen av Silvergruve-bygget " säger VD Timo Lindborg, Dr.

”Vi deltar gärna i sådana projekt som bidrar till regional affärsverksamhet, men där riskerna är väl kontrollerade. Vi är därmed involverade i det arrangemang, där Sotkamo Silver söker finansiering för drift vid Silvergruveprojektet. Silvergruvan kommer att generera omkring hundra nya arbeten i Sotkamo regionen, vilket känns otroligt positivt " säger Juhani Elomaa, vd för Taaleritehdas.

Stockholm den 30 oktober 2015.

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

www.silver.fi

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi