TESTER BEKRÄFTAR MALMSORTERARENS EFFEKTIVITET VID SILVERGRUVAN

Testbearbetning av malm från Silvergruvan med Outotec-Tomras XRT-sorterare ökade malmkvalitet och metallhalter i matningen till anrikningsverket. Silverinnehåll från låghaltiga malmprover ökade med ca 1,9 gånger och genomsnittshaltiga malmprover med 1,43 gånger.

Silverutbytet från låghaltiga malmprover var 88 % och för genomsnittshaltiga malmprover prover 89 % (se tabell nedan). Testerna utfördes med grövre malmmaterial (30-70 mm), som bildar ca 70 % av den krossade malmen. Den finare fraktionen (<30 mm) har inkluderats i testresultaten och kommer att vara en del av inmatningen till anrikningsverket.

Tabell:

Omkring 60 % av stenen avlägsnades med sorterare från låghaltig malm såsom gråberg: silverhalten ökade från 60 g/ton upp till 116 g ton. Ca 43 % av stenen avlägsnades från genomsnittshaltig malm såsom gråberg och silverhalten ökade från 139 g/ton till 195 g/ton. Guld, zink och bly uppförde sig på liknande sätt.

Efter framgången med testerna är malmsortering tillämpligt speciellt i låghaltiga och marginella malmer i brytningsplanen för att öka silver- och metallhalter. Brytningsplanen kommer att uppdateras och malmsorterare sätts in i en malmberednings- process. Genomförbarhets- och lönsamhetsstudien kommer att uppdateras senare 2015 enligt dessa uppmuntrande resultat och förändringar som påverkas av dem.

Resultaten indikerar potentialen för att sorteraren har betydande positiva effekter på lönsamheten och driftskostnaderna för projektet. De låghaltiga malmer, som tidigare har varit oekonomiska att bryta, kan uppgraderas till malmkvalitet. Detta kommer att testas i full skala i Bolagets TEKES-projekt

Malmsortering är en process för att uppgradera mineralbärande berg på partikelstorlekar över 10 mm. Sammanlagt 2 200 kg malmprover togs från Silvergruvans underjordiska malmzon och låghaltiga liggväggmineralisering. Tester utfördes i 30 till 70 mm fraktioner som är lämplig fraktion för Outotec-Tomras Sorterare.

Sorteringstester var planerade och genomfördes samarbete med Sotkamo Silver och Outotec. Tester genomfördes vid Tomras Sortering Test Center i Tyskland i juli 2015.

Malmsorterare använder en elektrisk bredbandsröntgenkälla för att identifiera malmkvalitet på ett rörligt transportband. Denna XRT-separation är nästan oberoende av ytdamm eller fukt i materialet. Denna teknik visar klart på potential att dramatiskt minska mängden icke-malmmaterial som matas in i anrikningsverket och samtidigt ökar silverhalten i inmatningen. Malmsortering är ett utmärkt första steg i det metallurgiska flödesschemat.

”Detta är en utmärkt möjlighet att förbättra silverhalten i inmatningen från befintliga låghaltiga malm- och mineraltillgångar. Det är mycket uppmuntrande. Detta kommer att öka Bolagets ekonomiska resultat från låghaltig malm och öka mineralreserver. Min bedömning är att den genomsnittliga metallhalten i inmatningen kommer att öka med cirka 20-30 % under gruvans livslängd. Jag förväntar mig att de eventuella minskningarna i  driftkostnader blir betydelsefulla för framtida ekonomiska resultat", kommenterar koncernchef Timo Lindborg.

Stockholm den 28 september 2015.

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun. Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi