YTTERLIGARE FINANSIERING SÄKRAD GENOM UTVECKLINGSLÅN

TEKES – Finska utvecklingscentralen för teknologi och innovationer, har beviljat Sotkamo Silver Oy ett utvecklingslån om sammanlagt 514 000 EUR (ca. 4 564 000 SEK) för att genomföra Taivaljärvi Silvergruvas Feasibility studie. Lånet ska användas till att utveckla en ekonomisk och effektiv anrikningsmetod i pilottest, malmmodellering samt för geofysik. Lånet kan dock motsvara högst 70 % av godkända kostnader.

En ränta utgår som är 3 procentenheter under basränta, dock lägst 1,0 %. Låneperioden uppgår till sju år, varav de tre första åren är amorteringsfria. Maximalt 67 % av lånet kan eftersänkas om projektet inte visar förväntat resultat.

TEKES lånet beviljas vanligtvis till projekt som banar väg för utveckling av produkter och tjänster, ibland även till projektrelaterade förstudier.

”Jag är mycket nöjd att vi har fått ett förmånligt utvecklingslån beviljat av de finska myndigheterna. Lånet förstärker bolagets kassa och hjälper oss att finansiera en viktig del av vår Feasibility studie och processplaneringen av anrikningsverket i Taivaljärvi.” säger Sotkamo Silvers VD Timo Lindborg.

Stockholm den 21 mars 2011.

Sotkamo Silver AB (publ.)

Timo Lindborg, VD

Om Sotkamo Silver AB (publ.)

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och på NGM Equity börsen i Stockholm.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910. Tickerkod är SOSI.

ISIN- nummer för Sotkamo Silver ABs teckningsoptioner är SE0003299718. Tickerkod är SOSI TO2.

Teckning av aktier i Sotkamo Silver AB med stöd av Teckningsoption 2 (SOSI TO2) pågår under perioden 1 – 31 mars 2011, en aktie för 0,43 kr per Teckningsoption 2. Sista dagen för handel med SOSI TO2 på NGM Equity är den 28 mars 2011.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +358 40 508 3 507.