Mobiltelefonen lyfter strömmad video till ny nivå

Sound Dimension skapar ny filmupplevelse i hemmet

Sound Dimension, ledande inom innovativa ljudlösningar baserade på artificiell intelligens, gör det möjligt att njuta av ett enastående filmljud hemma, utan att använda en så kallad soundbar eller ett surroundsystem. Tekniken, kallad AiFi Together Video, integreras direkt i strömningstjänsternas appar och ger en markant förbättrad ljudupplevelse när mobiltelefonernas högtalare synkroniseras med tv-ljudet.

- Vi har nyligen introducerat AiFi Together Video för strömningstjänster. Det innebär att leverantörerna nu kan erbjuda sina användare en mäktig ljudupplevelse från en helt vanlig tv, eller till och med från en iPad. Upplevelsen av en film höjs till en ny nivå när vi, på ett sätt som är helt intuitivt för användaren, synkroniserar vanliga mobiltelefoner och förvandlar dem till surroundhögtalare, säger Sound Dimensions vd Rickard Riblom.

För strömningstjänsterna innebär AiFi Together Video inte bara en förbättrad upplevelse för användarna, tekniken skapar också möjligheter till ökade intäkter. Marknaden för strömmad video omsätter 96 miljarder USD per år enligt Statista.com, och växer kraftigt. En av industrins största utmaningar är emellertid att få nya användare till sina appar och att få användarna att stanna kvar. Strömningstjänster som erbjuder AiFi Together Video kan få in betydligt fler aktiva användare eftersom flera mobiltelefoner är aktiva samtidigt när användarna tittar på en film eller en tv-serie.

-Vi kan, helt enkelt, multiplicera antalet dagliga användare för en strömningstjänst. Väl inne i strömningstjänstens app kan de nya användarna dessutom upptäcka andra filmer eller serier och öka sitt utnyttjande av tjänsten, säger Rickard Riblom. För Sound Dimension innebär detta att vi kan erbjuda strömningstjänsten att betala oss först då de får ökade inkomster – en klassisk win-win-situation.

En länk till en demo-app för AiFi Together Video finns tillgänglig på AppStore: https://apps.apple.com/se/app/aifitogether-video/id6479789063

För mer information om Sound Dimension AB, vänligen kontakta:

Rickard Riblom, VD Sound Dimension AB

E-mail: rr@sounddimension.se