Sound Dimension aktiverar teckningsoptioner av serie TO4 och TO6 i samband med avtalet med Melodies Solutions

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARKEN DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT. SE AVSNITTET "VIKTIG INFORMATION" I SLUTET AV DETTA PRESSMEDDELANDE.

Sound Dimensions (”Sound Dimension” eller ”Bolaget”) styrelse har idag fattat beslut om att aktivera teckningsoptionsprogrammen, serie TO4 och TO6 som ett resultat av att Bolaget nyligen ingick ett avtal med Melodies Solutions. Teckningsoptionsprogrammen TO4 och TO6 som innehåller samma villkor omfattar totalt 35 943 231 teckningsoptioner där en (1) teckningsoption ger rätten att teckna en (1) aktie. Teckningskursen är fastställd till 0,05 SEK och är baserad på 90 procent av aktiens volymviktade genomsnittskurs under en period om femton (15) handelsdagar före dagen för avtalet med Melodies Solutions. Vid fullt nyttjande av samtliga teckningsoptioner tillförs Bolaget cirka 1,8 MSEK före omkostnader.

Sound Dimension (”Sound Dimension” eller “Bolaget”) genomförde under juli/augusti 2023 en Företrädesemission av Units (”Företrädesemissionen”), där varje Unit bestod av tjugo (20) aktier, en (1) vederlagsfri Teckningsoption av serie TO3 (”TO3”) och en (1) vederlagsfri Teckningsoption av serie TO4 (”TO4”). Teckningsoptioner av serie TO 5 ("TO 5") och TO6 (”TO6”) avser de teckningsoptioner som emitterats vederlagsfritt till de garanter som valde ersättning i form av aktier och teckningsoptioner, varvid TO3 och TO5 emitterades till identiska villkor och TO4 och TO6 emitterades till identiska villkor. Totalt emitterades 34 713 231 TO3 respektive TO4 samt 1 230 000 TO5 respektive TO6.

Vid offentliggörandet av Företrädesemissionen den 10 augusti 2023 meddelade Bolaget att TO4 och TO6 är event-drivna teckningsoptioner som endast kunde aktiveras under särskilda omständigheter efter det att en eller flera utlösande händelser eller nyheter ägt rum, före den 1 oktober 2024 ("Väsentlig Händelse"). Väsentlig Händelse definierades som följande:

Viktig affärsmässig händelse

Bolaget ingår ett viktigt kommersiellt avtal med en regional eller global leverantör av en streamingservice, Bluetooth-högtalare eller annan tredjepartsleverantör av stor vikt för Bolaget. Optimalt en leverantör med mer än 50 miljoner användare/kunder och/eller ett avtal med ett uppskattat värde om minst 2 MSEK under en sexmånadersperiod eller som på annat sätt har potential att bidra till företagets likviditetsmässiga break-even ("Inlösentidpunkt A").

Inlösentidpunkt A ger för varje innehavd teckningsoption rätt att teckna en (1) ny aktie till en teckningskurs motsvarande 90 procent av aktiens volymviktade genomsnittskurs under femton (15) handelsdagar före dagen för den händelse som utlöst Inlösentidpunkt A, dock lägst aktiens kvotvärde.

Stabil generell utveckling

Inlösentidpunkt B ger för varje innehavd teckningsoption rätt att teckna en (1) ny aktie till en teckningskurs motsvarande 130 procent av teckningskursen i Företrädesemissionen.

Uppnådd Väsentlig Händelse

Sound Dimension meddelade den 4 juli 2024 att Bolaget ingått avtal med Melodies Solutions International AB (”Melodies”), leverantör av musikströmningstjänster för B2B. Avtalet avser att förbättra användarupplevelsen genom synkroniserad surroundljuduppspelning för de 1,7 miljoner användarna Melodies når.

Villkor & Teckningsperiod

Mot bakgrund av det avtal som offentliggjordes den 4 juli 2024 mellan Sound Dimension och Melodies är det styrelsens bedömning att en avtalet uppfyller kraven för aktivering av TO4 och innehavare av TO4 och TO6 i enlighet med villkoren för Inlösentidpunkt A ska ha rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget för varje innehavd TO4 och TO6 till en teckningskurs motsvarande 90 procent av aktiens volymviktade genomsnittskurs under femton (15) handelsdagar före dagen för den händelse som utlöst Inlösentidpunkt A, motsvarande 0,05 SEK per ny aktie. TO4 och TO6 kommer ej att tas upp till handel. Vid fullt nyttjande av samtliga TO4 och TO6 tillförs Sound Dimension cirka 1,8 MSEK före kostnader som beräknas uppgå till cirka 200 KSEK.

Teckningsoptionerna av serie TO4 och TO6 ger för varje innehavd teckningsoption, oberoende av serie, rätt att under perioden från och med den 15 juli 2024 till och med den 26 juli 2024 teckna en (1) ny aktie till en teckningskurs om 0,05 SEK per aktie. Offentliggörande av utfall förväntas publiceras cirka 2 dagar efter teckningsperiodens utgång.

Förändring av antal aktier och aktiekapital

Vid fullt nyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO4 och TO6 kommer antalet aktier att öka med 35 943 231 från 88 308 056 till 124 251 287 och aktiekapitalet kommer att öka med 359 432,31 SEK från 883 080,56 SEK till 124 2512,87 SEK.

”Avtalet med Melodies Solution är en strategiskt viktig milstolpe för Sound Dimension som nu på allvar tar nästa steg in i kommersialiseringsfasen. Att få möjligheten att aktivera dessa teckningsoptionsprogram känns helt naturligt. Med renodlad kapitalstruktur ser jag fram emot en spännande andra halva av 2024” säger Rickard Riblom, VD Sound Dimension.

Rådgivare
I samband med Företrädesemissionen har Bolaget anlitat Skill Advokater AB som legal rådgivare, Hagberg & Aneborn Fondkommission AB som emissionsinstitut och Amudova AB som regulatorisk rådgivare.

Sound Dimension

Rickard Riblom, VD
Tel: +46 70-44 24 79
E-mail: rr@sounddimension.se

Hagberg & Aneborn Fondkommission AB

Tel: 08-408 933 50
E-mail: info@hagberganeborn.se

Denna information är sådan som Sound Dimension AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-12 16:57 CET.