Nu öppnar nya Skrapan

Report this content

Skatteskrapan blir galleria. Den 20 september slår den nybyggda gallerian Skrapan upp sina portar för allmänheten. Tillsammans med över 600 nyinflyttade studenter och lika många anställda, spektakulära restauranger, kaféer, skybar, gym och tusentals dagliga besökare satsar den 86 meter höga Skrapan på att bli Södermalms nya medelpunkt - och en av de mest levande handelsplatserna i Stockholm.

Nu heter Skatteskrapan kort och gott Skrapan. Den kommersiella gallerian på 9000 kvm ska fylla de sortimentsmässiga bristerna i Söders butiksutbud inom mode, sport och media samt bjuda på Söders bästa restauranger och kaféer.

Marknadsområdet Södra Storstockholm omfattar i dag en kvarts miljon människor och Svenska Bostäder räknar med att mellan 3,5-4 miljoner människor kommer att besöka gallerian under 2008. Omsättningen beräknas till 350 miljoner per år. Ombyggnationen av Skatteskrapan har kostat totalt 1,1 miljard kronor och är ett av Svenska Bostäders största projekt någonsin.

– Det känns fantastiskt att vi nu gått i mål. Den nya Skrapan har både bidragit till innerstadens utveckling och gett studenter möjlighet till ett centralt boende, säger Svenska Bostäders VD Göran Wendel.

Söder har fått ett tydligt shoppingstråk; från Ringvägen, längs med Götgatan och bort till Slussen. Centralt i stråket ligger Skrapan och SoFo.

– Skrapan kommer att dra folk från hela Stockholm, men viktigast är att söderborna inte längre behöver åka in till city för att handla, säger Lena Lindvall som är Galleriachef för Skrapan.

Modebutikerna är överlag anpassade till storstadsmänniskors mer informella och avslappnade klädstil. Inom sport finns allt från renodlad sportutrustning till sport- och funktionsmode och tillbehör för de flesta sporter. Inom media finns Söders största hemelektronikbutik, Söders största bokhandel och många spjutspetsbutiker inom teknik och telecom.

Svenska Bostäders projektchef, Christer Danielsson, tror att Skrapan kan bidra med nytt liv på Söder:

– Ett av de viktigaste målen med projektet har varit att skapa ett levande hus med bra blandning av innehåll. Skrapan är i dag en helt ny mötesplats och kommer att påverka både Södermalm och Stockholm – såväl kulturellt som kommersiellt.

Gallerians utformning och design särskiljer Skrapan från andra gallerior och köpcentra. Utformningen erbjuder bra överblickbarhet men har också inslag av organiserad rörighet med en blandning av trängsel, öppenhet och luftighet. Skrapan har ett modernt designspråk, som tillsammans med det gamla, skapar en unik och urban miljö. Gallerian är först i Sverige med en högteknologisk galleriaskylt som även är en kommunikationskanal som visar reklamfilm inuti varje bokstav.

Kortfakta: I Skrapan bor i dag 630 studenter och 70 vanliga hyresgäster, det finns kontor med ca 400 anställda, 30 butiker med ca 200 anställda och 1000-tals dagliga besökare till gallerians alla butiker, skybar, restauranger, kaféer och gym.

Gallerians öppettider: Måndag-fredag 10-21. Lördag 10-18. Söndag 11-18.

Varumärken i Skrapan: Akademibokhandeln, Björn Borg, Bruno Gelato, Cozmima,
D Store, Denim for Girls, Espresso House, ETC, Friskis & Svettis, Game, Granit Kläder,
Grooming, Götgatan Stories, Happy, Och himlen därtill, Hästens butiken, Imperiet, Intersport, Kjell & Co, Levi’s Store, Life, 3Mediacenter, Monki, Occhio, Oden-Lab, One Off, Onoff, Pause, Recognize, Scorett, The Dressroom, The Phone House, Tshirt Store.

Inblandade aktörer i projekt Skrapan: Fastighetsägare: AB Studentskrapan/AB Svenska Bostäder. Generalentreprenör: Skanska. Arkitektbyrå: Ahrbom & Partner. Kommersiell projektledning, konceptutveckling och uthyrning: Centrumutveckling. Varumärkes- och designbyrå: Spacerabbit. Reklambyrå: Ruth.

Pressvisning av Skrapan: 20 september, kl 9-11, Götgatan 78 i Imperiet. Vill du komma eller boka intervju? Kontakta Suzanne Hugoson, 0731-504 450, 08-5454 4300, suzanne@spacerabbit.se