Bokslutskommuniké 2023 för Sparbanken Alingsås

Report this content

Trots en turbulent tid, står Sparbanken Alingsås trygg och stabil. Det skapar en god plattform för ökad mötesfrekvens och ökad dialog med kunderna om sund och hållbar ekonomi.

-          Genom att vara en stark och stabil bank kan vi växa med vårt område och bidra till våra kunders möjlighet att utvecklas. Det skapar också förutsättningar för oss att investera ytterligare i våra kunder genom att bland annat satsa på IT-utveckling, öka tillgängligheten i våra olika kanaler, arbeta för att motverka finansiell brottslighet, utveckla oss inom hållbarhet och inte minst genom att satsa på våra lokaler.

-          Vi har tidigare renoverat kontoret i Alingsås och under året har vi renoverat kontoren i Herrljunga och Vårgårda, för att kunna ge våra kunder en ännu bättre service och våra medarbetare en bättre arbetsmiljö, säger VD Staffan Svantesson.

När Sparbanken Alingsås sammanfattar 2023 kan vi konstatera att året har präglats av många utmanande händelser. Vi har bland annat fått uppleva konflikter i olika delar av världen vilka har skapat osäkerhet. Till detta kan också läggas: problem med översvämningar, värmeböljor och andra händelser som kan kopplas till klimatförändringar.

Om vi blickar mot vår nära omvärld så har vi sett en ökad inflation som försöker dämpas med höjda räntor. Den högre kostnadsbilden har inneburit en lägre konsumtion, som i sin tur ger färre investeringar, vilket sammantaget har givit en låg tillväxt under året.

-          Sparbanken Alingsås redovisar ett starkt resultat med förbättrat räntenetto och stabil kostnadsutveckling. Tidigare års kraftiga volymtillväxt i bankens ut- och inlåning har avtagit under 2023 men ökade fond och försäkringsvolymer bidrar till att affärsvolymen totalt sett ökat under året. Höjda räntor bidrar till det förbättrade räntenettot. Försämrat makroscenario och ökad risk för fallissemang medför högre reserveringar för kreditförluster. Banken har en fortsatt stark likviditets- och kapitalsituation, säger Ekonomichef Helena Wessbo.

Ekonomiskt sammandrag januari-december 2023

(Jämförelsesiffror inom parentes avser januari-december 2022 om inget annat anges.)

• Rörelseresultatet uppgick till 423 mkr (300 mkr)
  • Räntabilitet på eget kapital uppgick till 8,2 % (6,4 %)
  • K/I-talet efter kreditförluster uppgick till 39 % (43 %)
  • Kreditförlustnivån inklusive förmedlande hypoteksvolym uppgick till 0,2 %
    (0,3 %)
  • Likviditetstäckningsgraden uppgick till 297 % (187 %)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 29,6 % (24,5 %)
  • Bruttosoliditeten uppgick till 17,3 % (14,7 %)
  • Utlåningen ökade med 4,8 % till 14 302 mkr (13 642 mkr)
  • Inlåningen minskade med 1,4 % till 14 688 mkr (14 904 mkr)

-----------------------------------------------------------------------------------

För mer information kontakta:
Klas Frisk, Pressansvarig, 070-633 43 99 eller klas.frisk@sparbankenalingsas.se
Staffan Svantesson, VD, 070-559 86 67 eller staffan.svantesson@sparbankenalingsas.se
Helena Wessbo, Ekonomichef, 070-699 91 20 eller helena.wessbo@sparbankenalingsas.se

Denna information utgör sådan information som Sparbanken Alingsås AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 februari 2024 kl.18:00.

Sparbanken Alingsås AB (publ) har cirka 135 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Alingsås, Herrljunga, Lerum och Vårgårda där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är ägd till 100% av Sparbanksstiftelsen Alingsås vars syfte förutom att äga banken är att bedriva samhällsnytta.

Taggar:

Snabbfakta

Sparbanken Alingsås redovisar ett starkt resultat med förbättrat räntenetto och stabil kostnadsutveckling. Tidigare års kraftiga volymtillväxt i bankens ut- och inlåning har avtagit under 2023 men ökade fond och försäkringsvolymer bidrar till att affärsvolymen totalt sett ökat under året. Höjda räntor bidrar till det förbättrade räntenettot. Försämrat makroscenario och ökad risk för fallissemang medför högre reserveringar för kreditförluster. Banken har en fortsatt stark likviditets- och kapitalsituation.

Trots en turbulent tid, står Sparbanken Alingsås trygg och stabil.
Staffan Svantesson, VD