Projektet ”Himmelsk handboll” ska säkra handbollens framtid i Malmö

Report this content

Lund 2009-10-06 – Sparbanken Finn Framtidsstiftelse har bidragit med 500.000 kronor till HK Malmö för att starta handbollsskolan Himmelsk handboll för elever i årskurs 0-6. Genom satsningen vill HK Malmö värva ungdomar till en aktiv och hälsosam miljö med goda sociala nätverk. Donationen från Framtidsstiftelsen gör det möjligt för handbollsklubben att dra igång projektet som kommer att pågå under en treårsperiod. Sparbanken Finn Framtidsstiftelse överlämnar beloppet till HK Malmö vid en ceremoni i samband med matchen mot H43 den 7 oktober.

Handbollsskolan Himmelsk handboll är en treårig satsning på handbollsträning i kombination med social interaktion och utveckling i föreningsfostran, där deltagarna även tränas i sociala färdigheter och där läxläsning erbjuds före träningarna. Alla ledare som ska medverka i satsningen kommer att genomgå en för ändamålet genomtänkt utbildningsinsats. Ett pilotprojekt för Himmelsk handboll mellan HK Malmö och Sparbanken Finn Framtidsstiftelse inleds inom kort och i ett första steg vänder sig projektet till årsklasserna noll till tre i Augustenborgsskolan, Lindängen, Högaholm och Almvik i Malmö. – Idrott handlar om både bredd och elit, men också om kvalitet, kompetensutveckling och laganda, säger Jörgen Rasmusson, ordförande i HK Malmö. Tack vare stöttningen från Sparbanken Finn Framtidsstiftelse kan vi starta vårt framtidsarbete, som även innebär en vision om att föreningens elithandbollslag på sikt ska bli svenska mästare. HK Malmö vill bidra till god samhällsutveckling genom förtroendeskapande aktiviteter som hjälper ungdomar att växa med trygghet och utmaning på olika nivåer. Framtidssatsningen Himmelsk handboll sker utifrån klubbens ledord hjärta, kamratskap och moral och kommer att genomsyra hela föreningen, inklusive samarbetet med sponsorer. – Ett gott samarbete mellan näringsliv och föreningsliv skapar innehållsrikt mervärde som inte går att köpa för pengar, fortsätter Jörgen Rasmusson. Innehållet är upp till deltagarna att förfoga över, verktygen finns där. Redan från början kommer dessutom Malmö Högskola att vara med i satsningen för att på ett seriöst och vetenskapligt sätt dokumentera och utvärdera projektet. Högskolans medverkan innebär att vi snabbt får kunskap om vi är på rätt spår eller om vi behöver justera något längs vägen för att nå det önskade resultatet. – Det är både angeläget och självklart att bidra till en positiv uppväxtmiljö för barn och ungdomar, säger Robert Sjölin, representant för Sparbanken Finn Framtidsstiftelse. En satsning i dag är lika mycket en satsning för framtiden. Både vad gäller de enskilda barnen och ungdomarna som samhället i stort. Vår övertygelse i Framtidsstiftelsen är att HK Malmös initiativ i kombination med föreningens erfarenhet av ungdomsverksamhet kommer att ha stor, för att inte säga avgörande, betydelse för många barn och ungdomar framöver. HK Malmö tror på uppsökande verksamhet i skolorna som arbetsmetod för att nå barn och ungdomar, men även syskon och föräldrar. Sedan tidigare driver handbollsklubben en mycket uppskattad verksamhet med elever från gymnasiesärskolan Parkskolan som kommer att integreras i Himmelsk handboll. För mer information kontakta: Jörgen Rasmusson, ordförande HK Malmö, 046-32 00 45, 046-32 00 46, jorgen@loddeplat.com Robert Sjölin, Sparbanken Finn Framtidsstiftelse, 046-16 76 17, framtidsstiftelse@sparbankenfinn.se Christina Elwing, Informationschef Sparbanken Finn, 046-16 75 15, 0703-21 75 16, christina.elwing@sparbankenfinn.se