Delårsrapport januari-mars 2021 för Sparbanken Rekarne AB

– Banken levererar sitt bästa kvartalsresultat någonsin! Vi har lyckats att möta ökade investeringskostnader i IT med högre intäkter. Investeringarna i IT leder till att vi lyckats ställa om affären från fysiska till alltfler digitala möten. Tack vare detta utvecklar vi affärsintensiteten, säger Timo Haavisto, stf vd (tf vd t o m 2021-04-06).

Ekonomiskt sammandrag, kvartal ett, januari-mars 2021:

(Jämförelsesiffror inom parentes avser kvartal 4, oktober-december 2020)

• Räntenettot för det första kvartalet 2021 uppgår till 51,1 mkr (49,9 mkr). Den positiva förändringen förklaras främst av ökade utlåningsvolymer.

• Provisionsnettot uppgår till 36,6 mkr (41 mkr), vilket är något lägre än föregående kvartal, vilket beror främst på poster av engångskaraktär under kvartal fyra 2020.

• Rörelsekostnaderna landar på 52,8 mkr under årets första kvartal och är lägre i jämförelse med det fjärde kvartalet (62,9 mkr) vilket beror på kostnader av engångskaraktär kopplat till IT och avgångsvederlag under kvartal fyra 2020.

• Bankens kreditförluster inklusive kreditreserveringar minskade med nästan 2,2 mkr (1,9 mkr) under kvartal ett, vilket främst beror på minskade volymer inom Swedbank Hypotek.

• Bankens totala affärsvolym uppgår per den 31 mars 2021 till 47 382 mkr (46 745 mkr). Bankens inlåning har under första kvartalet minskat med -1 % och beror främst på ett större utflöde från ett fåtal kunder, överlag ser banken ändå en ökning av inlåningen under kvartalet. Bankens förmedlade fond- och försäkringsvolymer har fortsatt öka till följd av den fortsatta tillväxten på marknaden vilket
    förklarar bankens stigande affärsvolym.

• Total kapitalrelation uppgick till 19,0 % (20,1 %).

• Likviditetstäckningsgraden uppgick till 291 % (348 %) och ligger därmed fortsatt på en stabil nivå.

Viktiga händelser, januari-mars 2021:

• Den ekonomiska aktiviteten har trots en tredje smittvåg och nya virusvarianter av Covid-19 fungerat bättre än vid tidigare smittvågor under föregående år och bidragit till en ljusare framtidstro.

• Joe Biden tillträdde som president under första kvartalet vilket har inneburit en början till en mindre protektionistisk politik.

• I förhoppningarna om en ekonomisk återhämtning har inflationsförväntningarna stigit och lett till ränteuppgångar. På de finansiella marknaderna har detta gett avtryck i form av stigande börser men även i form av stigande långräntor.

• Efter kraftiga fall i BNP under delar av föregående år verkar ekonomin fortsatt vara på uppgång. Den ekonomiska politiken är fortsatt mycket expansiv och länder har inte stängt ner i samma utsträckning som tidigare.

• Under kvartalet påverkades den ekonomiska återhämtningen av Evergreens grundstötning i Suezkanalen samt viss leveransfördröjning av vaccinet mot Covid-19 och dess eventuella biverkningar. Trots detta har de positiva konjunktursignaler vägt tyngre än de negativa signalerna under årets första kvartal.

Annika Helg
Vd (tillträdde 2021-04-06), Sparbanken Rekarne
annika.helg@sparbankenrekarne.se

Timo Haavisto
Stf vd (tf vd t o m 2021-04-05), Sparbanken Rekarne
timo.haavisto@sparbankenrekarne.se

Finanschef, Sparbanken Rekarne
016-15 82 64
haukur.andresson@sparbankenrekarne.se

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation.

Denna information är sådan information som Sparbanken Rekarne är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 april 2021 klockan 09:00 CET.

Citat

Banken levererar sitt bästa kvartalsresultat någonsin! Vi har lyckats att möta ökade investeringskostnader i IT med högre intäkter. Investeringarna i IT leder till att vi lyckats ställa om affären från fysiska till alltfler digitala möten. Tack vare detta utvecklar vi affärsintensiteten.
Timo Haavisto, stf vd (tf vd t o m 2021-04-06)