Effekten av Sparbanken Rekarnes gröna obligation

Report this content

Sparbanken Rekarne har idag publicerat sin årliga effektrapport för bankens gröna obligation. Rapporten belyser de positiva miljöeffekterna och påvisar bland annat en besparing på nära 47 000 kg CO2-ekv.

Banken gav i september 2023 ut sin första gröna obligation. Den emitterades med en löptid på två år och med en volym på 400 mkr. Obligationen finansierar och refinansierar utlåning med tydliga hållbarhetskrav inom områdena gröna byggnader, hållbart jordbruk, energieffektivisering, förnybar energi samt grön transport.

- Att kunna visa resultat som reducerade CO2-utsläpp samt stöd till ekologiskt jordbruk är bevis på den positiva inverkan vi kan ha genom hållbara finansiella lösningar, säger Haukur Andrésson, Stf. Vd & Finanschef på Sparbanken Rekarne.

Rapporten ger en översikt över bankens ramverk för gröna obligationer och beskriver hur likviden har använts i enlighet med de kriterier som ramverket innefattar. En betydande del av finansieringen har riktats mot byggnader med låg energikonsumtion, vilket inte bara ger minskad klimatpåverkan utan också främjad energieffektivitet.

Bankens ambition framåt är att utveckla den gröna kreditgivningen ytterligare för att fortsatt bidra till positiva miljöeffekter.

Haukur Andrésson
Stf Vd, Finanschef Sparbanken Rekarne
Mejl: haukur.andresson@sparbankenrekarne.se

Sanna Nalin
Hållbarhetschef Sparbanken Rekarne
Mejl: sanna.nalin@sparbankenrekarne.s

Sparbanken Rekarne är en lokal bank, verksam i Eskilstuna och Strängnäs kommuner. Banken ägs till hälften av den lokala Sparbanksstiftelsen Rekarne, den andra halvan ägs av Swedbank. Sedan 1996 har banken och stiftelsen tillsammans satsat över 350 miljoner kronor på lokal utveckling, föreningsliv och kultur.