Sparbanken Rekarne emitterar sin första gröna obligation

Nu har Sparbanken Rekarne tagit ytterligare ett steg mot en hållbar framtid – banken har emitterat sin första gröna obligation. Kapitalet finansierar projekt med ändamål att främja miljön.

Emissionen av Sparbanken Rekarnes första obligation var en senior preferred obligation, om 400 miljoner kronor med 2 års löptid.

Emissionen genomfördes den 24 augusti under bankens MTN-program och ramverk för gröna obligationer. Obligationen väntas få en rating A- från Nordic Credit Rating.

Det nya kapitalet kommer att finansiera och refinansiera utlåning till projekt med ändamål att främja miljön och resan mot en hållbar utveckling. Sparbanken Rekarne arbetar med FN:s globala hållbarhetsmål (Agenda 2030) som ledstjärnor, varpå ramverket för gröna obligationer presenterar hur de gröna projekten som finansierar också bidrar till just Agenda 2030, samt de miljömål som definieras inom EU-taxonomin.

– Som finansmarknadsaktör sker bankens största miljömässiga påverkan indirekt via vår utlåning. Genom grön finansiering tar vi ansvar att minska vår negativa påverkan och öppnar i stället upp för en positiv effekt i samhället, säger hållbarhetschef Sanna Nalin.

Swedbank agerade Sole Lead Manager i den aktuella emissionen.

Stf Vd, Finanschef Sparbanken Rekarne
Mejl: haukur.andresson@sparbankenrekarne.se

Sanna Nalin
Hållbarhetschef Sparbanken Rekarne
Mejl: sanna.nalin@sparbankenrekarne.se

Annika Helg
Vd Sparbanken Rekarne

Mejl: annika.helg@sparbankenrekarne.se

Sparbanken Rekarne är en lokal bank, verksam i Eskilstuna och Strängnäs kommuner. Banken ägs till hälften av den lokala Sparbanksstiftelsen Rekarne, den andra halvan ägs av Swedbank.

Sedan 1996 har banken och stiftelsen tillsammans satsat cirka 350 miljoner kronor på lokal utveckling genom bankens samhällsengagemang.