Sparbanken Rekarnes samhällsengagemang och värdegrund

Med anledning av de händelser som uppdagats den senaste tiden kopplat till två idrottsföreningar i Eskilstuna vill vi på Sparbanken Rekarne kommunicera var vi står i frågan.

Vi tar avstånd från handlingar som går emot mänskliga rättigheter så som diskriminering, trakasserier och kränkningar. Inkilning och pennalism är oacceptabelt och får inte förekomma.

Som lokal sparbank vill vi verka som en positiv kraft i Eskilstuna och Strängnäs kommuner genom att återinvestera delar av vår vinst till samhället vi verkar i. Vårt samhällsengagemang och vår sponsring är en del av vårt DNA och något som gör skillnad för många, framförallt inom idrotten och föreningslivet.

Det vi vill ha i gengäld är bland annat att de föreningar vi samarbetar med ska ha en tydlig värdegrund som genomsyrar allt de gör och som de arbetar aktivt med.

Vi tror på att människor och organisationer kan lära sig och utvecklas. Därför har vi valt att ha en nära dialog med de berörda föreningarna, som givits möjlighet att presentera åtgärdsplaner och aktiviteter för att säkerställa att värdegrunden efterlevs.

Slutligen menar vi att detta inte bara har skadat de två föreningarna och dess medlemmar, utan också Eskilstuna och idrotten i sig. Vi behöver tillsammans verka för ett positivt, enande och stärkande klimat både digitalt, i media och när vi möts på läktaren. Där bär vi alla ett gemensamt ansvar. Vi kommer framöver att bjuda in våra sponsringsmottagare för att arbeta aktivt med värdegrund och samtidigt stärka samarbetet mellan föreningarna i Eskilstuna. Tillsammans gör vi skillnad. Tillsammans skapar vi en trygg och hållbar framtid.

Johanna Tömmervik
Marknad- och kommunikationsschef, Sparbanken Rekarne
johanna.tommervik@sparbankenrekarne.se

Sparbanken Rekarne är en lokal bank, verksam i Eskilstuna och Strängnäs kommuner. Banken ägs till hälften av den lokala Sparbanksstiftelsen Rekarne, den andra halvan ägs av Swedbank.

Sedan 1996 har banken och stiftelsen tillsammans satsat över 300 miljoner kronor på lokal utveckling.